Fritt skolevalg bør bli enda friere

– Ordningen kan bli enda bedre for våre elever, skriver fylkestingsrepresentant Trude Thorsdatter Evensen i dette innlegget.

Bilde av Trude Thorsdatter Evensen
Høyres Trude Thorsdatter Evensen vil forbedre fritt skolevalg gjennom bedre kollektivforbindelser til Follo-kommunene og ved å åpne for at Nesoddens elever kan søke seg til skoler i Bærum og Asker.

Akershus MDG vil åpne for at Nesoddens elever kan søke seg til offentlige videregående skoler i Oslo. Høyre støtter intensjonen, men kommer ikke til å stemme for forslaget. La meg forklare hvorfor.

Aller først vil jeg si at jeg er veldig glad for at det borgerlige fylkesrådet i Akershus har gjeninnført fritt skolevalg. Da de rødgrønne styrte Viken, ble fritt skolevalg byttet ut med en inntaksordning basert på nærskoleprinsippet, som fratok elevene mulighet til å velge skole selv.

Nå står elevene igjen fritt til å velge en annen skole enn den geografisk nærmeste, innenfor gitte inntakssoner. Nesodden er en del av Follo-sonen, og våre elever kan søke seg til skoler i denne regionen.

Dette gjør imidlertid at ordningen ikke fungerer optimalt for våre elever, da det tar lang tid for dem å reise kollektivt til de andre skolene i Follo. For mange blir derfor valget enten Nesodden videregående eller en privatskole i Oslo.

På papiret er det en god idé å kjøpe skoleplasser i Oslo, men disse er svært kostbare og per nå har ikke Osloskolen kapasitet til å ta imot elever fra Akershus. Det er også problematisk at MDGs forslag kun omhandler elever fra Nesodden. Om det skal åpnes for kjøp av skoleplasser i Oslo, må det gjelde alle elever i Akershus, ettersom mange kommuner har lignende utfordringer som oss.

Høyre støtter imidlertid at vi får en helhetlig vurdering av dette, og det mest ryddige vil være å gjøre dette når inntaksordningen skal evalueres i høst.

Da bør man også vurdere å åpne for at Nesoddens elever kan søke seg til skoler i Bærum og Asker. Det tar kun åtte minutter med båten til Lysaker, og vil gi elevene våre et bredere skoletilbud. Ettersom dette er innenfor samme fylke, vil det være enklere å få til enn å kjøpe plasser i Oslo.

Også må vi så klart jobbe for bedre kollektivforbindelser sydover til Follo-kommunene, sånn at Nesoddens elever enklere kan komme seg til og fra skolene i våre nabokommuner, hvor vi allerede har fritt skolevalg. I fylkesrådets plattform står det at vi skal arbeide for bedre forbindelser særlig mellom Nesodden og ski stasjon som kollektivknutepunkt. Det håper jeg at vi klarer å etablere raskt!

Skrevet av:

Trude Thorsdatter Evensen, fylkestingsrepresentant for Høyre i Akershus