Høyre er på lag med jobbskaperne

Å skape flere jobber på Nesodden er en av Høyres viktigste valgkampsaker.

Hvis en skal se stort på det, trenger Norge flere arbeidsplasser for at flere skal kunne få seg en jobb og en inntekt. Den største ulikheten i Norge er mellom dem som er i og utenfor arbeidsmarkedet. Derfor er det helt sentralt med flere jobber for å redusere de sosiale forskjellene.

Høyre vil at næringslivet på Nesodden skal lykkes. Med flere lokale arbeidsplasser, vil man for eksempel ikke måtte bruke så mye tid i hverdagen på å pendle, noe som gir den enkelte mer tid til familie, venner og fritidsinteresser.

I tillegg spiller næringslivet en viktig rolle i utviklingen av flere sosiale møteplasser på Nesodden, som kafeer, restauranter og andre tilbud.

Ergo: Når næringslivet lykkes, skaper vi gode lokalsamfunn. Derfor er det viktig for Høyre og meg å spille på lag med bedriftene våre. Da må vi løse utfordringene de står overfor.

Jeg synes for eksempel at det er trist at bedrifter som oppnår suksess og vokser, risikerer å vokse ut av lokalene sine. Nesodden har tapt flere bedrifter og arbeidsplasser fordi vi ikke har klart å sone om nok arealer til næring. Jeg og Høyre vil derfor prioritere dette arbeidet i perioden som kommer.

Vi har også som mål å redusere, og på sikt, fjerne skatten på næringseiendom, som vi vet er et stort hinder for mange, samtidig som det gir relativt lite til kommunekassen.

I tillegg er det viktig at saksbehandlingstiden reduseres. Nesodden er den kommunen i landet med lengst saksbehandlingstid innenfor plansaker, med en gjennomsnittlig behandlingstid på 1012 dager, altså mer enn to og et halvt år. Det er langt fra godt nok, og bidrar til å skremme næringsliv vekk fra kommunen.

Vi i Høyre mener at en del av problemet er administrasjonens nei-holdning. Jeg vil at Nesodden skal bli en ja-kommune. Vi skal si ja så ofte vi kan, og nei bare når vi må.