Høyre ønsker nye innbyggere velkomne til Nesodden

«Ikke i min bakgård!» er det flere som ytrer i debatten om boligbygging på Nesodden. «Hvorfor ikke?» spør vi. Høyre vil gjerne ha både flere folk og boliger på Nesodden. Det mener vi er bra for kommunen vår.

– Flere innbyggere trengs for å skape enda bedre lokalsamfunn i kommunen, skriver Sofie Rønnevik og Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Over flere år har Nesodden hatt blant landets høyeste prisstigning på boliger. I 2021 hadde vi faktisk landets høyeste med 15,1 prosent. Selv om markedet og økonomien har endret seg siden da, er utfordringen fortsatt den samme: Vi mangler boliger på Nesodden, spesielt rettet mot unge.

Mange som har vokst opp på Nesodden ønsker å flytte hjem igjen når man skal etablere seg. Men med en gjennomsnittlig kvadratmeterpris på over 62 000 kroner, er det ikke mange som har mulighet til dette – med mindre man har foreldre som kan bistå økonomisk. Høyre vil ikke at det skal være sånn at man må ha rike foreldre for å kunne kjøpe bolig på Nesodden.

Det må gjøres flere grep for at boligmarkedet skal bli mer tilgjengelig for unge. For det første må vi legge til rette for flere prosjekter med leie til eie-modeller, der kjøperen gradvis kjøper seg inn i boligen.

For det andre må vi opprettholde takten i boligbyggingen, slik at tilbudet i større grad møter etterspørselen. Det er imidlertid også viktig for Høyre at grønne lunger og naturområder bevares. Vi mener derfor at man burde kunne bygge noe høyere enn i dag, der det er passende. Om en større del av boligbyggingen gjennomføres ved å øke antallet etasjer, vil man også kunne ta vare på mer skog.

Enkelte mener at blokker ikke hører hjemme på Nesodden. Vi er enige i at dette ikke passer inn overalt, men det er verdt å huske at det også var stor motstand mot å bygge rekkehus på Nesodden i sin tid. Flere mente da at man kun skulle ha villaer i kommunen. I dag er rekkehus en naturlig del av Nesoddens boligmasse. Vi håper og tror at leiligheter også vil bli det.

Selv om det ikke er noen umiddelbar fare for at Nesodden «forgubbes», har kommunen godt av befolkningsvekst. I tillegg til at den bidrar til økte skatteinntekter som finansierer velferdstjenestene våre, er mennesker en enorm ressurs. Vi trenger alltid flere folk som vil bidra i Nesoddens frivillighet, jobbe i kommunen og handle på butikkene våre.

Flere innbyggere trengs for å skape enda bedre lokalsamfunn i kommunen. Derfor ønsker vi i Høyre flere innbyggere velkomne til Nesodden!

Skrevet av:

Sofie Rønnevik, ungdomskandidat for Nesodden Høyre