Jo, flere boliger og folk er bra for Nesodden!

Mennesker er en enorm ressurs, og Nesodden er et fantastisk sted å bo. Hvorfor vil ikke Rødt at flere skal få oppleve boligdrømmen på Nesodden?

– Vi i Høyre vil ikke trekke opp stigen etter oss. Flere skal få oppleve boligdrømmen og få skape seg et godt liv på Nesodden!, skriver Tage Slind Jensen, Nesodden Høyres ordførerkandidat. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Rødts toppkandidat mener at Høyre taler mot «bedre vitende» når vi hevder at befolkningsvekst i det store og det hele er bra for kommuneøkonomien. Hun viser til en rapport som Agenda Kaupang utarbeidet i 2013, og som ikke lenger er tilgjengelig fra deres nettside. Vi regner imidlertid med at den tok for seg «vekstkommuneproblematikken», som går ut på at kommuner med vedvarende sterk vekst ikke blir tilstrekkelig kompensert av staten for de økte utgiftene.

Rødt har rett i at en voksende befolkning vil medføre økt bruk av kommunale tjenester, især innenfor barnehage og skole. Dette må kommunen selvsagt forberede seg på for å unngå kapasitetsutfordringer.

Det betyr imidlertid ikke at vekst – i sum – er negativt for en kommune. I 2021 publiserte kommunal- og distriktsdepartementet en rapport som eksplisitt sier at «befolkningsvekst bidrar til høyere sysselsetting og større skattegrunnlag».

Den samme rapporten peker på utfordringene som følger med en aldrende befolkning. Fruktbarheten på Nesodden er ikke høy nok til å holde befolkningssammensetningen stabil. Uten nye innbyggere, vil vi dermed ikke klare å finansiere velferdstjenestene i fremtiden, som vi vet vil oppleve økt trykk fordi vi blir flere eldre.

Rødt ignorerer også det faktum at mennesker er en ressurs. Vi trenger alltid flere kloke hoder, praktiske hender og bankende hjerter i kommunen vår. Mennesker bringer med seg kompetanse og innovasjon som trengs for å gjøre Nesodden til et enda bedre sted å bo.

I tillegg vil det bli tøft å rekruttere kompetent arbeidskraft i årene som kommer, både innenfor skole- og helsesektoren. Skal vi klare å rekruttere nok folk, må vi også legge til rette for at de kan bo her.

Rødt, som har stemt ned hvert eneste boligprosjekt i denne perioden, gir heller ingen realistiske svar på hvordan vi skal løse utfordringene på boligmarkedet. Vi trenger blant annet flere boliger tilpasset førstegangskjøpere, og vi mangler kommunale boliger til dem med størst behov. I år kunne vi for eksempel ikke motta det antallet flyktninger vi ble bedt om fordi vi mangler boliger.

Flere boliger og innbyggere trengs for å sikre inntekter og gjøre boligmarkedet mer inkluderende. Vi i Høyre vil ikke trekke opp stigen etter oss. Flere skal få oppleve boligdrømmen og få skape seg et godt liv på Nesodden!