La våre unge få mulighet til å flytte hjem!

Alle skal ha mulighet til å kjøpe og bo på Nesodden – også de unge.

– Høyre vil ha et boligmarked for alle på Nesodden, også de unge. Da må ikke vi voksne trekke opp stigen etter oss!, skriver Trude Thorsdatter Evensen, 2. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

På Nesodden er det flere politikere som fremmer en boligpolitikk som i praksis gjør det vanskeligere for barna våre å flytte hjem etter endt studieopphold. Høyre mener at vi må bygge flere boliger tilpasset unge, slik at også de har råd til å kjøpe på Nesodden.

Mange som er født og oppvokst på Nesodden ønsker å kjøpe og bo her når det er på tide å etablere seg. Det er ikke rart. Nesodden er et fantastisk sted å vokse opp, med umiddelbar nærhet til skog, sjø og byliv. I tillegg har vi gode barnehager og skoler, en aktiv frivillighet og trygge lokalsamfunn. Hva mer kan en barnefamilie ønske seg?

Utfordringen er at det har blitt fryktelig dyrt å kjøpe bolig her. Det er alt annet enn enkelt, i hvert fall om man er alene. Over flere år har Nesodden hatt blant landets høyeste prisstigning på boliger. I tillegg har vi et lite variert boligmarked, som i all hovedsak består av (dyre) eneboliger.

For at det skal bli enklere for unge å kjøpe på Nesodden, må det bygges noe mer og det må bygges boliger de har råd til å kjøpe. Høyre ønsker derfor flere boligprosjekter bestående av mindre leiligheter, og som tar i bruk boligsosiale modeller, som for eksempel leie til eie der kjøperen gradvis kjøper seg inn i boligen.

Selv om de fleste partiene sier at de er for flere boligprosjekter, er motstanden stor mot mange av de konkrete prosjektene som tar i bruk disse modellene. All den tid kommunen ikke selv skal bygge boligene (det har vi ikke råd til), må vi spille på lag med utbyggerne som er villige til å legge inn en boligsosial profil i sine prosjekter.

Kommunen kan heller ikke, uten videre, kreve at en utbygger skal gjennomføre et boligsosialt prosjekt. Dette har store kostnader, og en utbygger må være trygg på at prosessen ikke blir dyrere enn nødvendig. Vi i Høyre har stor tro på dialog og samarbeid.

Skrevet av:

Trude Thorsdatter Evensen, 2. kandidat for Nesodden Høyre