Nå må saksbehandlingstiden ned!

Nesodden kommune topper listen med Norges lengste saksbehandlingstid for planforslag. På kun tre år har saksbehandlingstiden skutt i været – fra 149 til hele 1012 dager.

– Høyre vil tydeliggjøre for næringsdrivende og innbyggere hva de kan forvente fra kommunen, skriver Linda Johnstone Sørensen, 4. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

For mange næringsdrivende skaper dette usikkerhet, tapte inntekter, og i de verste sakene – oppsigelser av ansatte. Den siste tiden har Høyre møtt flere næringsdrivende i kommunen som er oppgitt over den lange saksbehandlingstiden og hvordan de opplever å bli behandlet.

En av disse er Roger Søyland, som har forsøkt å få til ett boligprosjekt på Flaskebekkrysset i over syv år. Hans opplevelse er at han har blitt aktivt motarbeidet og har måttet kjempe for å få frem korrekte fakta om sin sak.

Underveis har usikkerheten og den lange saksbehandlingen resultert i store tap for han og hans familie. De har måtte si opp tolv ansatte. Prosjektet har nylig fått godkjent rammesøknad, men prosjektet er antagelig ikke lenger lønnsomt, og det er usikkert om det vil bli ferdigstilt. Det taper ikke bare Roger Søyland på, men hele kommunen igjennom bortfall av skatter og, ikke minst, tilskudd av ønskede boliger, for Roger skulle bygge leiligheter som det er stor etterspørsel etter.

Høyre har også hørt fra en annen utbygger som ble avkrevd fullt byggesaksgebyr av kommunen etter 4 års saksbehandling. I det tilfellet påstod kommunen at den bare hadde brukt 11 dager til sammen. Høyre opplever at dette ikke er isolerte saker. Slike erfaringer oppleves ikke bare urimelig men urettferdig.

Alle disse eksemplene illustrerer behovet for en mer proaktiv og positiv holdning fra kommunens side i møte med næringslivet og for beboere rundt om som venter på at sitt område skal reguleres.

Kommunen har begrensede ressurser, og vi vet at en større mengde søknader under pandemien var krevende. Allikevel mener Høyre at prioriteringen av saker kan bli bedre. Vi har ett uforholdsmessig høyt volum av klagesaker i kommunen og ser at de fleste klager vinner frem. Dette skjer fordi kommunen praktiserer plan- og bygningsloven som en «nei-lov», når den i realiteten er en «ja-lov».

Høyre vil aktivt jobbe for å redusere saksbehandlingstiden, og tydeliggjøre for næringsdrivende og innbyggere hva de kan forvente fra kommunen. Det tror vi vil være positivt også for kommunen som da kan prioritere planarbeid.

La oss realisere dette sammen. Stem Høyre 11. september.

Skrevet av:

Linda Johnstone Sørensen, 4. kandidat for Nesodden Høyre