Nesodden inn i Ruters takstsone 1?

Ved å inkludere Nesodden i takstsone 1, vil det bli mer lønnsomt for nesoddinger å velge kollektivt fremfor bil, til og fra jobb i Oslo!

Fyr og Nesoddbåten
Trude Thorsdatter Evensen (H) og Øyvind Solum (MDG) er begge kandidater til fylkestinget i nye Akershus, og vil der, som sentrale Nesodden-politikere også kunne ta opp viktige saker for Nesodden. Her tar de til orde for billigere Ruter-billetter og ny soneinndeling. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Ifølge kommunens klimaregnskap utgjorde utslipp fra veitrafikk om lag 25 prosent av Nesoddens klimagassutslipp i 2020. Det er dermed kommunens nest største utslippskilde, kun slått av sjøfarten. Selv om utslippene fra veitrafikken har gått ned siden 2009, hovedsakelig pga elbilene, må innsatsen trappes betydelig opp om vi skal nå klimamålene.

Vi vil derfor lansere en idé: Hva med å inkludere Nesodden i Ruters takstsone 1, altså samme sone som Oslo?

Dette vil gjøre det mer attraktivt å velge buss og båt når man skal til byen. Mange gjør dette allerede, da båten er raskeste vei inn til byen for innbyggerne – i hvert fall for dem som bor på nordre Nesodden. For dem som bor lengst syd, på Jaer og Fagerstrand, er ikke valget like opplagt. Reduserte priser for å reise kollektivt kan dermed være en effektiv gulrot.

Viken har nylig bestemt at man vil ha en gjennomgang av pris- og sonesystemet til Ruter, og som skal til behandling i nye Akershus. Da trenger vi også å bli enige med Oslo, som eier Ruter sammen med Akershus. Likevel har Oslo interesse av at flere velger å reise kollektivt inn til Oslo, og bør dermed være med å vurdere flytting av sonegrenser. Det skal bemerkes at det er flere kommuner rundt Oslo som ønsker seg endringer i soneinndelingen for å få flere til å reise kollektivt.

For en voksen koster det i dag 853 kroner å kjøpe en månedsbillett som dekker én takstsone. Om du reiser over to soner, øker prisen til 1 512 kroner. Billetten blir dermed 659 kroner dyrere. Hvis Nesodden var en del av sone 1, kunne pendlere spart opptil 7 908 kroner i året!

Hvert år fraktes 3,2 millioner passasjerer mellom Nesoddtangen og Aker brygge. Nesodden og Oslo er tett integrert. Sånn sett er det mer naturlig for oss å inngå i en felles sone med hovedstaden enn med de andre Follo-kommunene.

Vi mener at dette ikke behøver å medføre vesentlige økte kostnader, selv om det vil bety en omprioritering for Ruter og nye Akershus fylkeskommune. Å innføre sone 1 for Nesodden vil gi en positiv effekt i å styrke kollektivandelen. Et økt antall reisende kan kompensere for en del av inntektstapet. Det vil også avlaste andre veier, noe som også vil gi samfunnsmessig gevinst.

Vi mener derfor at det bør være mulig å inkludere Nesodden i sone 1, og vil foreslå det når det nye fylkestinget har blitt valgt og konstituert.

Skrevet av:

Trude Thorsdatter Evensen, 2. kandidat for Nesodden Høyre og 16. kandidat for Akershus Høyre

Øivind Solum, ordførerkandidat for Nesodden MDG og 3. kandidat for Akershus MDG