På tide å snakke om «Fagerstrandbyen»!

– Høyre ønsker en utvikling på Fagerstrand som kan komme hele Nesodden til gode, skriver Tage Jensen og Linda Sørensen i dette innlegget.

– Skal Fagerstrand lykkes som kommunens lokalsenter i syd, må befolkningen øke, skriver Tage Slind Jensen og Linda Johnstone Sørensen fra Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon.

Høyre vil ha et mer trafikksikkert kryss på Skogheim, ny svømmehall og hurtigbåt til byen. For å få til dette, må boligantallet på Fagerstrand økes. Vi må faktisk snakke om «Fagerstrandbyen»!

Over sommeren kommer kommunedelplanen for Fagerstrand til ny politisk behandling. Selv om det er mye bra i planen allerede, mener Høyre at det er rom for forbedring. Under er tre av våre viktigste innspill til planen:

1. Antallet boliger må opp

Skal Fagerstrand lykkes som kommunens lokalsenter i syd, må befolkningen øke. Vi får ingen hurtigbåt mellom Oslo og Fagerstrand før pendlergrunnlaget er stort nok. Fordi båtene er blant de dyreste kollektivfremkomstmidlene å anskaffe og drifte, må de kjøres med tilnærmet full kapasitet. Ved å øke antallet boliger i planen, bidrar vi til raskere etablering av den etterlengtede kollektivforbindelsen.

En større befolkning innebærer også bedre kundegrunnlag for eksisterende og fremtidige spisesteder og butikker på Fagerstrand, hvilket er nødvendig for at de skal kunne overleve og tørre å satse.

Høyre mener at det er lagt opp til for mye rekkehusbebyggelse i kommunedelplanen. Det bør heller bygges flere leiligheter, som også er mangelvare på Nesoddens boligmarked.

2. Høyre vil ha ny svømmehall på Fagerstrand

Det er tenkt at hver bygde bolig skal bidra med penger til et fond for teknisk infrastruktur på Fagerstrand. De 300 første boligene skal finansiere nytt kryss på Skogheim. Høyre mener at de neste boligene skal bidra til å realisere en ny svømmehall på Fagerstrand.

Med unntak av bassenget på Sunnaas, er alle bassengene på Nesodden i svært dårlig stand. Det trengs en ny svømmehall for at barna våre skal få nok og god svømmeundervisning, styrke kommunens treningstilbud og forbedre den generelle folkehelsen i befolkningen.

Kommunen vil ikke selv ha råd til å finansiere en svømmehall i overskuelig fremtid. Med nok boliger i planen, kan en ny svømmehall på Nesodden bli en realitet.

3. Åpne opp kaiområdet

Høyre mener at den foreslåtte fordelingen mellom bolig- og næringsarealer på kaiområdet er et levelig kompromiss, som gir muligheter for næringslivet og lønnsomhet i boligprosjektene.

Uavhengig av hva som blir løsningen, er uansett det viktigste for Høyre at allmennheten får tilgang på kaiområdet, som i dag er lukket. Vi vil åpne opp området, og gjøre det innbydende og hyggelig å være der. Området må, med andre ord, bli noe helt annet enn det er i dag. Med sin unike industrihistorie, har Fagerstrand potensial til å bli en enestående kystby.

Høyre har høye ambisjoner for Fagerstrand, og vil tilrettelegge for en utvikling som kommer hele Nesodden til gode. Vi gleder oss til det videre arbeidet med planen.

Skrevet av:

• Linda Johnstone Sørensen (leder for teknikk-, miljø- og planutvalget)
  • Tage Slind Jensen (varaordfører)