Rent vann og gode sanitærforhold

I dette leserinnlegget skriver 31. kandidat, Erik Adland, om viktigheten av rent vann.

Bilde av Erik Adland
– Rent vann ut av kranen gjør en stor forskjell, skriver Erik Adland, 31. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Privat

I mitt barndomshjem på Nordre Nesodden hadde vi brønn, med dårlig vannkvalitet, og som ofte gikk tom. Det var vi ikke alene om. Tradisjonelt har mange på Nesodden hatt egne private vannkilder, som verken har vært sikret mot lokal forurensning eller kjemisk påvirkning av grunnvannet i form av mangan, jern og subus.

Som lokalpolitiker på Nesodden er jeg spesielt opptatt av sikker levering av rent vann til alle. Jeg har alltid ment at rent vann, som de fleste i Norge i dag ser på som en selvfølge, må sikres på en god og forsvarlig måte i offentlig regi. Rent vann og gode sanitærforhold er FNs bærekraftsmål nummer 6. Å ha et godt liv forutsetter at du har tilgang til klart, hygienisk betryggende vann.

Nesodden har hatt kommunale vannverk på Bleksli, Kirkeåsen og Fagerstrand. Det ligger mange mil med vannrør i bakken. Nesodden kommune har de siste årene brukt millioner av kroner fra vanngebyrene, for å skifte ut gamle vannrør. Tidligere rant mye vann ut i grunnen fra hull i ledningene. Noe lekker fremdeles, men her jobbes det kontinuerlig med tetting.

Samtidig har stadig flere nye store områder fått muligheten til å bli tilknyttet kommunalt vann gjennom vedtak av områdeplaner for vann og avløp. Dette gjelder Jaer/Bomannsvik, Solbergskogen, Dalbo/Nordstrand, Ellingstadåsen, Ildjernet, og Flaskebekk/Sjøstrand. Det planlegges oppstart for Oksval/Ursvik. Svestad var kommet i gang, men har blitt pauset. Dersom jeg får en plass i kommunestyret etter valget 11. september, vil jeg særlig jobbe for å sikre folk på Svestad rent vann.

Kommunen har bygd nytt renseanlegg ved Bråte-Bleksli, og kan, ved behov for mer kapasitet, hente vann fra Bærum. Vannmengden i Nesoddens egne vannreservoarer vil nok også i framtiden bli påvirket av nedbør og temperatur. Derfor jobber kommunen med en ny plan om sjøledning til Bærum, slik at vannforsyningen skal sikres ved skader eller tørke.

Likevel bør vi stille oss selv spørsmålet om renset og sikkert vann skal brukes til tøyvask, i toalettet, eller til å vanne plener om sommeren. Særlig når vi vet at millioner av mennesker daglig ikke har rent vann å drikke. Til deg som kanskje ikke helt ser at vann og vannrør er med på å skape det gode livet på Nesodden, vil jeg si at rent vann ut av kranen gjør en stor forskjell for de som har og de som ikke har det. Både du og jeg har et ansvar for ikke å sløse med vannet.

Godt valg!

Skrevet av: