Saksbehandlingstiden må ned i Nesodden kommune!

Tall fra SSB viser at Nesodden er den kommunen i landet med lengst saksbehandlingstid innenfor plan og bygg. I snitt tar det 1012 dager, altså mer enn to og et halvt år, fra første planmøte til endelig vedtak i kommunestyret. Slik kan vi ikke ha det!

Bilde av byggingen av Tangentoppen.
– Erna Solberg har sagt at saksbehandlingstiden skal ned i alle Høyrestyrte kommuner. Den utfordringen tar jeg, skriver Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Det kan så klart være krevende enkeltsaker som bidrar til å trekke opp snittet, samt treghet hos enkelte private forslagsstillere, men kommunen har utvilsomt også et stort ansvar.

Nesodden går glipp av gode prosjekter på grunn av den lange saksbehandlingstiden, herunder arbeidsplasser og boliger. Både næringslivet og boligutviklere er helt avhengige av forutsigbarhet, fremgang og effektive prosesser. På disse områdene viser SSB-tallene at vi har et stort forbedringspotensial.

Erna Solberg har sagt at saksbehandlingstiden skal ned i alle Høyrestyrte kommuner. Den utfordringen tar jeg.

Høyre vil tydeliggjøre for næringsdrivende hva de kan forvente av kommunen. Vi vil sikre at fremdriftsplaner følges opp som planlagt, og at alle enkeltsaker og planer får en fast kontaktperson i kommunen.

I tillegg har jeg stor tro på at kommunen kan høste gevinster ved å automatisere og digitalisere deler av saksbehandlingen, slik at de får flere ledige ressurser. Her vet jeg at kommunen allerede har planlagt flere tiltak, som vi i Høyre ser frem til å følge opp.

God og effektiv saksbehandling er viktig for å skape flere arbeidsplasser og gjøre kommunen mer innbyggervennlig. Nesoddens velgere kan derfor være helt sikre på at dette er noe Høyre vil prioritere om vi skulle vinne valget.