Slipp frivilligheten fri på Varden

Nesodden mangler arenaer for kultur, og vi trenger flere sosiale møteplasser for barn og unge. Derfor vil Høyre slippe frivilligheten fri på Varden leir og videreutvikle området til en sosial kultur-, aktivitets- og friluftsarena.

– Høyre vil spille på lag med frivilligheten for å skape flere kulturarenaer, både på Varden og andre steder, skriver Anette Løes Hokholt Wiik, 5. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Allerede har flere frivillige lag og foreninger bidratt til å gjøre Varden til et flott rekreasjonsområde for hele Nesodden. Dette vil Høyre spille videre på, sammen med frivilligheten. Vi vet blant annet at Nesodden Teaterfabrikk ønsker å etablere en «kulturlåve» for barn og videreutvikle sin utendørsscene. Man kan også se for seg involvering fra Nesodden Kulturråd, Brattbakken Alpinsenter og Nesodden Historielag.

På Varden kan det skapes en fantastisk sosial kultur- og aktivitetspark for hele Nesodden, i regi av frivilligheten. Dette vil også kunne bli en flott møteplass for Alværn og Bjørnemyrs innbyggere, som i dag mangler fellesarenaer.

Det pågår nå en prosess der Nesodden kan anskaffe Varden leir, som i dag tilhører Forsvaret. Denne muligheten må vi gripe! Høyre vil ta alle gode krefter i bruk i utviklingen av Nesodden. Varden leir har et kjempepotensial. Vi må bare slippe til frivilligheten!

Men vi har også utfordringer med innendørslokaler.

Som følge av oppgradering av Nesoddtangen skole, skal Samfunnshuset benyttes som klasserom fra og med høsten 2024. Det betyr at befolkningen mister tilgang til en av svært få scener på Nesodden, samt kommunens eneste større forsamlingslokale. Dette rammer blant annet Nesodden Teaterfabrikk, Nesodden Ballettskole og Eldrerådets seniorlunsjer, som til nå har holdt til på Samfunnshuset.

Vi vet at kommunen i årene fremover skal investere stort i skole og sykehjem og dermed har begrensede midler til andre investeringer. Men det er da også svært viktig at vi tar tak i denne utfordringen og skaper forutsigbarhet for de som driver med kulturaktiviteter, slik at de kan planlegge sine aktiviteter og forestillinger basert på hva som finnes av lokaler på kort og lang sikt, midlertidig og permanent. Vi må gå i dialog, legge til rette for og spille på lag med våre viktige kulturaktører og finne gode løsninger sammen, om det er i «planlagte» prosjekter eller om vi må omdisponere eksisterende bygg/områder.

Høyre vil spille på lag med frivilligheten for å skape flere kulturarenaer, både på Varden og andre steder. Våre frivillige aktører ønsker å bidra og de har muskler til å bidra – bare de slippes til, og kommunen tilrettelegger og samarbeider.

Skrevet av:

Anette Løes Hokholt Wiik, 5. kandidat for Nesodden Høyre