Vi kan ikke utsette ny skole på Myklerud

I flere år har Fagerstrands lokalbefolkning kjempet for og ventet på en ny skole på Myklerud. Høyre vil jobbe for at den kommer på plass så fort som mulig.

– Høyre er tydelige på at lovpålagte tjenester som skole og sykehjem må prioriteres, inkludert Myklerud, skriver Rebekka Klem Moseby og Tage Slind Jensen, 11. kandidat og ordførerkandidat for Nesodden Høyre (hhv.). Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Det har skjedd mye siden Myklerud skole ble ført opp for snart 50 år siden. Bygget bærer preg av slitasje, og er ikke i tråd med de nyeste tekniske forskriftene. I tillegg har det skjedd store endringer i skolens faglige innhold, hvilket også stiller krav til byggets utforming.

Et godt fysisk læringsmiljø, der bygget muliggjør variert undervisning, er viktig for at elevene skal trives og oppleve mestring på skolen. Ikke minst skal de ansatte på skolen ha gode arbeidsforhold. Det er derfor ingen tvil om at det trengs en ny skole på Myklerud.

I mai 2021 vedtok kommunestyret at det skulle bygges en ny skole på Fagerstrand, med oppstart i 2025. Året etter ble det bestemt at skolen skulle plasseres på Myklerud. Da trodde de fleste at slaget var vunnet, men det viste seg å ikke være tilfellet.

I juni 2023 behandlet kommunestyret en sak om «omstillingsprosjektet». Prosjektet kan sees på som et slags forarbeid til budsjettet for 2024, og bestod av 27 potensielt kontroversielle innsparingstiltak foreslått av administrasjonen.

På grunn av stigende renter, økende priser og den kommende eldrebølgen, må kommunen effektivisere og spare der det er mulig. Høyre ga derfor administrasjonen tilslutning til å gå videre med nesten alle de foreslåtte tiltakene.

Vi foreslo imidlertid å ta ut administrasjonens forslag om å utsette investeringsoppstart på Myklerud fra 2025 til 2031. Dette fikk heldigvis bred støtte i kommunestyret, selv om ikke alle partier stemte for.

Vi har forståelse for at den økonomiske situasjonen er mer krevende nå enn da det opprinnelige vedtaket ble fattet i 2021, men det er ikke slik at behovet for en ny skole vil bli mindre med årene – snarere tvert imot. Vi vet heller ikke hvordan verdenssituasjonen og økonomien vil utvikle seg i årene som kommer. For alt vi vet, kan det bli enda mer krevende å få realisert en ny skole om en velger å utsette.

I tillegg var vi bekymret for hvordan en eventuell utsettelse ville ha påvirket befolkningens tillit til politikerne. Ny skole på Myklerud har tross alt blitt vedtatt, utsatt og kansellert flere ganger tidligere. Nå må vi komme videre.

Nesodden står overfor noen tøffe valg i tiden fremover. Høyre er tydelige på at lovpålagte tjenester som skole og sykehjem må prioriteres, inkludert Myklerud.

Skrevet av:

Rebekka Klem Moseby, 11. kandidat for Nesodden Høyre