Vi må satse på næringslivet

– Flere bedrifter har flyttet virksomheten til andre kommuner. Sånn kan vi ikke ha det!, skriver Arne Bjerke, vår 8. kandidat i dette leserinnlegget.

– Vi satser på lokale arbeidsplasser, skriver Arne Bjerke, 8. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon AS.

Natasja Chantell er en av de mange driftige næringsdrivende på Nesodden. Hun forteller til Amta at hun har søkt etter større lokaler for sitt treningssenter i fem år. Dette er vanskelig for næringsdrivende som vil utvide på Nesodden. Flere bedrifter har flyttet virksomheten til andre kommuner. Sånn kan vi ikke ha det!

Nesodden Næringsråd peker på to andre utfordringer for næringslivet på Nesodden. Det første henger sammen med Natasjas utfordring; mangel på arealer som er regulert til næring. Arealene finnes jo; det må da være mulig å omregulere noe til næringsformål. NHO og KS har sammen gjort en undersøkelse som viser at kommuner som lykkes med næringsutvikling forhånds regulerer noen arealer til næring. Det må vi kunne gjøre også!

Punkt to er at arbeidet med næringsutvikling må være godt forankret både i kommunens politiske og administrative ledelse. Høyre vil arbeide for et tverrpolitisk samarbeid for å styrke rammebetingelsene for næringslivet på Nesodden. Næringsrådet har gjort en kjempejobb med å skape møteplasser mellom næringslivet og kommunen.

Høyre vil sørge for bedre service for næringslivet ved å styrke saksbehandlingskapasiteten i kommunen. Nesodden skal prioritere arbeidet med å regulere næringstomter, og stille arealer til disposisjon gjennom anbudsrunder. Circle K-tomta på Fagerstrand skal raskt tilrettelegges for utvikling av kystbasert og maritimt næringsliv. Vi må ta tak i tomtearealet på Nesoddtangen brygge, og se hvordan dette kan anvendes til det beste for Nesoddens befolkning. Skatten på næringseiendom må trappes ned i løpet av perioden (…og vi sier nei til privat eiendomsskatt).

Kommuner som lykkes med næringsutvikling, ser på dette som en del av arbeidet med å skape gode lokalsamfunn. Nesodden har en unik beliggenhet for virksomheter som er basert på kyst, rehabilitering, kunst og kultur, reiseliv og opplevelser. Vi har så mange fortinn at det det er nødvendig å spisse profilen til Nesodden ytterligere. De kommunene som lykkes har et tett og nært (kjærlig) samarbeid med næringslivet, og legger til rette for gode prosesser på tvers av kommunale sektorer. Alt dette er tuftet på en strategisk næringsplan som er forankret i kommuneplanene.

Kommunestyret på Nesodden trenger folk med solid erfaring fra ledelse og næringsliv. Jeg har lang erfaring fra ulike lederposisjoner, styreerfaring, erfaring fra næringsrådet og driver eget konsulentfirma. Et kryss på meg på Høyres liste er en stemme for et sterkere næringsliv på Nesodden.

Skrevet av:

Arne Bjerke, 8. kandidat for Nesodden Høyre