Ungdom og rus

I kommunestyrets desembermøtet holdt Ungdomsrådet en tale til oss politikere. I denne talen kom det blant annet opp deres bekymring for rus i ungdomsmiljøet, og de hadde flere konkrete forslag til hva de ønsket seg av oss.

Derfor inviterte vi til et åpent møte med tema ungdom og rus, for at flere skulle høre ungdommenes bekymring. Vi tenker at det er bra at vi prater sammen og at vi også prater om de tingene som er vanskelige å prate om.

Ideen vår til dette møtet var å høre hvordan situasjonen oppleves for ungdommen og hva politiet registrerer. I tillegg fikk vi høre om gode tiltak som er i gang på Notodden videregående skole og vi fikk hilst på SLT-koordinator som skal jobbe med forebygging. Terapeuter fra Mestringshusene fortalte om avhengighet og at en også må inkludere alkohol i rusbildet, ikke bare piller og narkotika.

Hva kom ut av møtet, hva skal vi gjøre nå? Vi mener at det er viktig med et undervisningsopplegg for rusforebygging fra 8. trinn i skolen. KORUS er et godt eksempel på et undervisningsopplegg som kan brukes. Samtidig spør ungdommene etter flere møteplasser med trygge voksne – det er et ønske vi vil ta med oss og prioritere fremover. Vi var med på å prioritere skatepark på Nesøya fordi vi mener at slike møteplasser er en god investering.

Som avslutning av møtet fikk vi høre en tidligere rusmisbruker fortelle sin historie, fra han begynte å ruse seg som 14 åring og frem til han fikk behandling og hvordan livet hans er nå. Det var en sterk historie å lytte til. Målet vårt som samfunn må være at vi klarer å jobbe godt med forebygging, slik at vi får færre slike historier i fremtida.

«Snakk med ungdommene», var en oppfordring fra flere denne kvelden. Og ja, det er viktig å prate sammen også om de tingene som er litt vanskelig å prate om.

Vi takker alle som kom og deltok på møtet, for at dere delte deres erfaringer og stilte spørsmål. En STOR takk til Ungdomsrådet for deres engasjement.

Link til Telen sitt oppslag fra møtet.

Foto: Beate Evensen, Telen.