100 millioner til Fornebubanen

Det var en glad gjeng med politikere fra Oslo og Akershus som møtte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Majorstua t-bane stasjon i ettermiddag.

Gladmelding fra regjeringen

Anført av byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og fylkesordfører Anette Solli (H), var det en solid delegasjon fra de fire borgerlige partiene Høyre, Venstre, Frp og KrF som møtte statsråden.

I solskinnet på perrongen på Majorstuen tok de i mot gladmeldingen fra regjeringen om 100 millioner kroner for å holde tempoet oppe i planleggingen av Fornebubanen.

50 % statlig finansiering

– Før Stortingsvalget for to år siden stod de fire partiene på Stortinget samlet og lovet penger til ny bane til Fornebu. Nå viser regjeringen igjen at de holder løftet, sa Røsland.

Pengene fra Solvik-Olsen oppfyller lovnaden om 50 % statlig finansering av den nye banen, som skal kobles på det eksisterende t-bane nettverket nettopp på Majorstuen.

Statsrådens pengelovnad er en lekkasje fra budsjettet som kommer senere i høst. Med 200 millioner kroner til planlegging kan arbeidet fortsette med god fremdrift.

Ambisjoner for en grønnere by

Fornebubanen er høyt prioritert av Oslo Høyre, og vil bli en viktig del av det større kollektivtilbudet i Oslo-området for fremtiden.

Valget av trasé i Oslo vil få stor betydning for den miljøvennlige byutviklingen i områdene banen vil gå igjennom.

Fornebubanen er viktig også for å avlaste trafikken på veiene vest for byen og sørge for at flere kan reise miljøvennlig.

– Realisering av Fornebubanen er viktig for våre ambisjoner for en grønnere by, sier Røsland. Målet vårt er å ta all vekst i persontrafikken i årene fremover med kollektiv, gange eller sykkel, da må vi fortsette å bygge ut den skinnegående kollektivtrafikken, avslutter byrådslederen før han haster videre i en hektisk valgkampinnspurt.