60 liter Solberg-Toddy

Blide som solen og søte som Solberg-Toddy

Første dag av Solberg-Toddy-Bonanza

Status: 60 liter i relativt ufyselig vær

Mange tok barna med seg til Holmenkollen for å gå på ski 2. mars, til tross for at værgudene prøvde å legge hindringer i veien. Hele 6000 barn stilte i følge Ditt Oslo. no til start på Barnas Holmekolldag. Mange av dem fikk med seg en Erna Solberg-Toddy på veien opp med Holmenkollbanen.

Tekst: Lene Haug
Foto: Hans Magnus Borge med flere

Været satte selvsagt heller ingen stopper for Frogner Høyre med tapre forsterkninger fra Vestre Aker Høyre. 30 liter Solberg-Toddy var kokt etter kunstens regler på morgenkvisten, med mest solbærsirup, litt eplesaft, en hint av sitron og appelsin og en hemmelig kryddermiks.

Ekte Solberg-Toddy er mer enn bare varm saft som vi sier.

Bygdøy Høyres evig positive Hans Magnus Borge stilte med transport av telt, bord og saftdunker. Standen ble satt opp etter alle kunstens regler, med søplesekker, antibac og blå duker. Teltet ble grundig bardunert, noe som er viktig, med litt vind kan det fort bli et seil. Høyre skal selvsagt ha vind i seilene, men…

Det startet med dårlig vær og det ble stadig værre, men stemningen var preget av Høyrefolk blide som solen og søte som Solberg-Toddy.

Solberg-Toddyen ble bare mer og mer populær utover dagen.  Mange var svært takknemlige for en kopp varm drikke etter løpet også.

Vi allierte oss med Deli de Luca som lot oss fylle termodunkene med nytt varmt vann etter hvert som koppene med toddy forsvant. Saft hadde vi selvsagt på lur. Totalt forsvant det rundt 450 kopper.

En litt hard standøkt

Årets første dag av Solberg-Toddy Bonanza krevde sine kvinner og menn. Standen stod nærmest i en vanndam, men med en presenning på bakken gikk det bra. Teltet holdt vannet ute og voksduker står for en støyt. Brosjyrene hadde vi plastesker og papp holdt vi oss unna.

Det gikk en god del av den nye brosjyren «Bli med» som oppfordrer publikum til å sende inn forslag til nytt program for Oslo. Buttons med Erna, Fabin, Ine og Mer Politi ville folket dessuten fortsatt gjerne ha. Høyresukkertøy blir heller aldri feil.  Enkelte er meget glade for alt som er gratis og én stakk av gårde med hele fire plastikksjeer i lommen, meget fornøyd.  Han påstod at han samlet på den serien! Da så,  alt for velgerene!

Kampanjeleder fra Vestre Aker Høyre Eric Mortensen, standansvarlig Jens Christian Blix, Live Bessendorf Lindseth, Mette Burkeland, Ola Kvisgaard og jeg gjorde en ganske heltmodig innsats om vi må få si det selv.

Hans Magnus Borge stilte ridderlig opp til nedrigg og stuet gjennomvåte telt, presenninger og klissete saftdunker inn i bilen sin. Kamera hadde han selvsagt også med.

Resten av oss dro på Afterstand på Den Gamle Major, mens Hans dro hjem til Bygdøy med de våte tingene. Ola har fått æren av å tørke telt og, beachflagg og presenninger på badet sitt.

Ypperlig teamwork – der alle står på og yter sitt beste gir resultater. Egentlig skulle Majorstuetrappen ha vært full av stander, plassen foran inngangen var full fikk vi beskjed om, men ingen andre enn oss dukket opp.

Bli med neste helg!

Dette var bare første dag av en tre dager lang Solberg-Toddy Bonanza 2014. Helgen 8. og 9. mars skal vi stå på Frognerseteren under selveste femmila på lørdagen, og er tilbake igjen på Majorstuetrappen under Holmenkollrennet på søndagen.

Les mer og meld deg på du også! Du er garantert å møte mange blide og hyggelig folk som setter pris på en god Solberg-Toddy.

Flere bilder finner du  på Flickr

Blide som solen og søte som Solberg-Toddy