Å feile er menneskelig – å skylde på andre er politikk

Det er ikke mangel på oljefond som gjør at Oslo kommune går mot et av de største budsjettkuttene i historien, men mangel på økonomisk styring.

Det var et stramt budsjett for Oslo kommune som ble lagt frem i slutten av september.

Osloskolen må klare seg med nesten en halv milliard mindre de neste årene, mens barnehager og eldreomsorg står foran kutt på nesten en milliard kroner.

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen rykket ut i VG og forsvarte motvillig kuttene. Hun var mer opptatt av å skylde på koronakrisen, og regjeringen, samtidig som hun drømte om et kommunalt oljefond. Det er riktig at Oslo kommune som følge av pandemien har tapt om lag to milliarder kroner, men de har også fått to milliarder fra regjeringen. Regnestykket burde gått i null, men det gjør det ikke.

Til tross for at Oslo kommune har gått med 3,9 milliarder kroner i overskudd siden Raymond Johansen ble byrådsleder, var han nødt til å skyve budsjettkutt på 1,1 milliarder kroner foran seg allerede for et år siden. Nå har de ikke engang penger til et offentlig fyrverkeri på nyttårsaften!

Den ubehagelige sannheten for Oslo-byrådet er at de kan takke seg selv for kutt i eldreomsorgen og avlyste valgløfter. Det er ikke rart de forsøker å skylde på andre, for det mangler ikke på penger i Oslo. I tillegg til et budsjett på 80 milliarder kroner, og en vekst på frie inntekter fra staten på nesten en milliard. Så krever byrådet også inn nesten 1,7 milliarder årlig i eiendomsskatt.

Øystein Sundelin, Gruppeleder for Oslo Høyre (Foto: Oslo kommune/Sturlason)

Så hvor har det blitt av folks skattepenger? De renner ut i alle retninger. (Dagbladet har nylig skrevet om lønnsfest blant toppene i Utdanningsetaten, hvor det heller aldri har vært flere direktører enn nå.)

I løpet av de to siste årene har byrådet kjøpt private barnehager for 285 millioner kroner. Den siste betalte de 65 millioner for i mai, lenge etter at koronakrisen var et faktum. Samtidig står det en nybygget tom kommunal barnehage til 135 millioner på Østensjø fordi det ikke er behov for den, og det ble brukt 18 millioner på å planlegge en garderobe som aldri ble bygget. De har satt av 103 millioner for at kommunen skal ta over populære private sykehjem, nesten like mye som de brukte i fjor på å feire at Oslo var Europeisk miljøhovedstad.

Nye Jordal Amfi står endelig klar, to år forsinket, foreløpig med én kostnadssprekk på 141 millioner kroner. Dyrere blir det om entreprenøren vinner frem med tilleggskravet på 350 millioner mer. Heldigvis ble byrådet tvunget til å trekke i nødbremsen og stanse byggingen av trikketunnel i Ekebergåsen i fjor. 625 millioner kroner for bedre sykkelvei i Kongsveien ble for mye, selv for dette byrådet.

Mer skatt er ingen garanti for mer velferd. Det kan også bety mer sløsing med fellesskapets ressurser, noe dette byrådet demonstrer. Med Høyre i byråd fikk Oslo landets beste skole – uten eiendomsskatt. Selv med Sarepta hadde byrådet slitt med tomme krukker når viljen til å skrape dem tomme er så stor. Politikk handler om prioriteringer, og vi kan love et Oslo styrt av Høyre hadde prioritert bedre.

Innlegget ble først publisert i E24 5/11-20.