Nei til miljøby i Sørkedalen

Et fullsatt årsmøte i Oslo Høyre vedtok fredag kveld ny miljøpolitikk i behandlingen av kommunevalgprogrammet Fremtidens Høyre.
Det var på forhånd knyttet stor spenning til flere viktige punkter i miljøkapitlet, og her er de viktigste vedtakene:
– Starte arbeidet med en ny disposisjonsplan for Sørkedalen. Sørkedalen skal kunne utvikles for å sikre en levende bygd, men innenfor sine naturgitte begrensninger. Forslaget om en mulighetsstudie for en miljøby i Sørkedalen falt med overveldende flertall.
– Jobbe for mer variert boligbygging (rekkehus og småhus) i Groruddalen.
– Arbeide internasjonalt for å implementere regelverk og tidspunkt for innfasing av landstrøm for ferger og skip.
– At alle nye kommunale bygg og alle bygg som skal totalrehabiliteres skal ha passivhusnivå eller bedre.
– I utbyggingen av sykkelveier i indre by prioritere markerte framfor fysisk adskilte sykkelveier for å få fortgang i prosessen og øke tilgjengeligheten raskere.
– Innføre miljødifferensiering i bomringen for å få flere bilister til å gå over til mer miljøvennlige biler.
– Etablere bilfrie gater i sentrum og å stenge4 enkelte gater i rushtiden for personbiler for å bedre fremkommeligheten for buss og trikk.
– Utvide den nåværende parkeringsnormen med sikte på å gi utbyggere mulighet for å øke antall parkeringsplasser under bakken.
– Bygge tunnel eller lokk over deler av E6 i Groruddalen for å legge til rette for nye byutviklingsprosjekter.
– Sikre et tilstrekkelig antall gateparkeringsplasser for å imøtekomme behovet til beboere, næringsdrivende og besøkende.
– Innføre krav om null- eller lavutslippsstandard for alle nye drosjer.
Resten av programmet skal vedtas på årsmøtets andre dag, lørdag 24. januar.
Du kan følge Oslo Høyres årsmøte via vår Twitterfeed og Facebookside.