Bakkerekord i Oslo-forakt

Vi har skjønt at Støre-regjeringen ikke er spesielt begeistret for Oslo. Men ett sted må grensen faktisk gå.

Byrådsleder Eirik Lae Solberg
Byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Hva er det Oslo har gjort galt som gjør at vi blir behandlet av regjeringen på denne måten?

Det er vanskelig å forstå. Selv mener vi at vi er en god vert for landets nasjonale myndigheter og statsmakter, enten det er storting, regjering eller andre. Dette gjelder også når byens befolkning må tåle kork og kaos i flere år fordi staten stenger Ring 1, eller når store deler av sentrum gjøres om til byggeplass hver gang staten setter i gang store prosjekter i regjeringskvartalet eller rundt Stortinget.

Vi er landets hovedstad, og av det følger sorger og gleder, forpliktelser og fortrinn. Men dessverre – lite forståelse for vår særegenhet.

Et nasjonalt ikon

Siste stikk fra regjeringen er at den ønsker å frata Holmenkollen statusen som nasjonalanlegg. Ja, du leste riktig. Holmenkollen, et nasjonalt ikon og et internasjonalt symbol på den norske skiarven, skal miste statusen som nasjonalanlegg for nordiske grener.

Da jeg møtte kulturminister Lubna Jaffery (Ap) til debatt om dette på Dagsnytt 18 i forrige uke, sa hun to ting som får meg til å stusse.

For det første er det ikke dekning for å hevde at regjeringen har sendt to likestilte forslag på høring, og at den ikke har bestemt seg for om Holmenkollen skal nedgraderes. Tvert imot er Jaffreys eget departement meget tydelig på at det anbefaler alternativet som innebærer at Holmenkollen droppes som nasjonalanlegg.

Vi opplever stadige angrep på Oslo fra denne regjeringen.

Eirik Lae Solberg

For det andre stemmer det ikke at Holmenkollen ikke har mottatt penger fra staten siden 2011 da Oslo sist arrangerte VM i nordiske grener. Men det er dette regjeringen foreslår for fremtiden: at status som nasjonalanlegg skal kobles direkte til om man nylig er tildelt et internasjonalt mesterskap.

Uforståelig, men ikke overraskende

Oslo kommune har lagt mye innsats i anlegget på Holmenkollen. Vi har for nesten bare egne midler bygget ny hoppbakke, og vi har stått bak en satsing som gjør at dette anlegget i dag er en topp moderne arena som innfrir alle krav til å være vertskap for internasjonale mesterskap. Vi bruker årlig over 40 millioner kroner på å vedlikeholde og drifte anlegget, slik at det kan tilfredsstille krav til trening, konkurranser og arrangementer for både topp og bredde.

Det er uforståelig at regjeringen ikke ser og anerkjenner Holmenkollens unike status, svært høye kvalitet og historiske betydning.

Uforståelig, men dessverre ikke overraskende. Vi opplever stadige angrep på Oslo fra denne regjeringen.

• I tillegg til at Holmenkollen mister sin status, skal den statlige finansieringen av Ullevaal stadion kuttes betydelig.
  • Av kommune- og fylkesskatten som innbyggerne i Oslo betalte i 2023, gikk 8,7 milliarder kroner til inntektsutjevning fra Oslo og til kommuner og fylkeskommuner i resten av landet.
  • Nå tar regjeringen ytterligere 500–600 millioner kroner av Oslos skattekroner for å dele det ut til andre kommuner.
  • Regjeringen foreslo å spare 500 millioner kroner ved å fjerne ny T-banestasjon på Majorstuen fra Nasjonal transportplan. Majorstuen er Norges tredje største kollektivknutepunkt.
  • Regjeringen styrker barnevernet i hele landet – unntatt Oslo. Et eksempel på dette er statsbudsjettet for 2024, der Bufetat er styrket med 570 millioner kroner utover lønns- og prisjustering. Dersom Oslo skulle fått samme økning, ville det tilsvart 77 millioner etter Oslos befolkningsandel.
  • I forbindelse med stengingen av Ring 1 i tre år sitter Oslo igjen med en regning på 110 millioner kroner for noe som er statens ansvar.
  • Oslo går glipp av 93 millioner kroner fordi regjeringen prioriterer satsing på grendeskoler og finansierer det, blant annet, med å kutte i Oslos inntekter.

I storbyområdene bor hoveddelen av innbyggerne i Norge. Det er også her befolkningsveksten kommer de neste årene.

Det er fint med en nasjonal politisk ledelse som ser hele landet. Men jeg vil minne om at Oslo faktisk er en del av hele landet. Vi trenger en regjering som bryr seg om Oslo. Det har vi ikke nå.