Borgerlig forlik om revidert budsjett 2024

Forsterket satsing på idrett og ungt utenforskap.

Merete Agerbak-Jensen
Høyres gruppeleder Merete Agerbak-Jensen er godt fornøyd med det reviderte budsjettet.

Enighet om revidert budsjett

Byrådspartiene Høyre og Venstre er enige med samarbeidspartiene FrP og KrF om budsjettendringer og verbalforslag til revidert budsjett 2024. Enigheten inneholder blant annet betydelig styrking av det som allerede var en sterk satsing fra H/V-byrådet på idrett og ungt utenforskap:

Tilskudd til KFUMs avhopperprogram EXIT, penger til flere sommerjobber for ungdom i regi av Oslo Idrettskrets, mer penger til Camp Hudøy og fullføring av skolegårdsprosjektet Sofienbergparken Øst er noen av postene som får økt tilskudd gjennom forliket. På idrettsområdet legges det inn en søkbar pott for trenerressurser i levekårsutsatte områder, en pott for vinterdrift av fotballbaner, økt vedlikehold av banedekket på Bislett og prosjektering av Grorud kunstisbane, samt utvidelse av løypenett i Lillomarka. De fire partiene presiserer også at kunstgressbanene som skal rehabiliteres som følge av byrådets forslag til revidert budsjett, er Høybråten 5- og 7-bane, Lille Bislett og Heming 2. Det blir dessuten satt av midler til prosjektering for å igangsette flere renoverings- og byggeprosjekter til idretten.

Av andre større endringer er et prosjekt for demenskor i flere bydeler gjennom en avtale med CREMAH og Norges Musikkhøyskole, en betydelig pott til økt veivedlikehold og økning av søknadsposten til universell utforming. Som følge av enigheten blir det også igangsatt et prøveprosjekt med nattåpen T-bane én dag i uken på linje 2 Østerås-Ellingsrud – samt midler til å sikre at beboere på sykehjem som ønsker det skal kunne få et glass vin eller øl til maten også utenom høytider.

Det har noe å si hvem som styrer Oslo

– Jeg er veldig glad for at de fire ikke-sosialistiske partiene er enige om å forsterke satsingen på ungt utenforskap og idrett. Samtidig setter vi norgesrekord i nedbetaling av gjeld, og holder kommunens utgifter på et forsvarlig nivå. Enigheten mellom de fire ikke-sosialistiske partiene viser at hvem som styrer byen er avgjørende, sier Høyres gruppeleder Merete Agerbak-Jensen.