Borgerlig samarbeid sikrer Høyre-ledet byråd og ordfører fra Høyre

Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har i dag inngått en avtale om politisk samarbeid i Oslo de neste fire årene.

Eirik Lae Solberg og Anne Lindboe
Eirik Lae Solberg og Anne Lindboe.

Samarbeidsavtalen etablerer parlamentarisk grunnlag for et nytt byråd som vil utgå fra Høyre og Venstre. Det er ventet at det nye byrådet vil tiltre onsdag 25. oktober.

De fire partiene er enige om at Anne Lindboe fra Høyre blir ny ordfører og Julianne Ofstad fra Fremskrittspartiet blir varaordfører. Anne Lindboe har bakgrunn som barnelege, rettsmedisiner, barneombud og direktør i Private Barnehagers Landsforbund. Lindboe har arbeidet mye med barn, oppvekst og helse, og har spesielt et hjerte for de mest sårbare i samfunnet. Anne har tre barn og er bosatt i bydel Nordre Aker.

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg er godt fornøyd med enigheten som er oppnådd mellom de fire partiene.  – Velgerne i Oslo har gitt Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti et flertall i bystyret. Jeg er glad for at de fire partiene har blitt enige om at byen trenger et nytt byråd. Avtalen legger rammene for et godt og konstruktivt samarbeid mellom de fire partiene i bystyret de neste fire årene, sier Lae Solberg.

Partiene er enige om å forhandle om budsjettene for Oslo kommune de neste fire årene. Samarbeidsavtalen inneholder også en oversikt over en rekke politiske saker de fire partiene har forpliktet seg til å gjennomføre sammen.

Samarbeidsavtale: Høyre, Venstre, KrF og FrP
Eirik Lae Solberg (H), Magnus Birkelund (Frp), Anne Lindboe (H), Hallstein Bjercke (V) og Øyvind Håbrekke (KrF).