Byrådet anbfaler at utenriksfergene flyttes til Kongshavn

Foto: Foto: Astrid Ledang / Oslo Byleksikon distribuert under lisens Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0

Denne uken bestemte byrådet seg for plassering av den ny samlet terminal for utenlandsfergene som i dag opererer fra Vippetangen og Hjortneskaia. Byrådet har landet på Kongshavn og er basert på en vurdering av hva som er til det beste for byen. Dette har vært en stor og omfattende sak og byrådet har brukt mye tid på avgjørelsen. Det er mange hensyn som skal ivaretas og som skal vektes opp mot hverandre. 

-Jeg ser på valget av Kongshavn som en videreføring av Fjordbyen og ønsker at Vippetangen skal utvikles til attraktive områder for byens befolkning og besøkende, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Ved å velge Kongshavn som felles fergeterminal for DFDS og Color Line, frigjør vi store sentrumsnære områder til byutvikling. Vippetangen kan bli en mer attraktiv destinasjon enn i dag med stort potensiale for park og offentlige byrom. Vi tar også hensyn til Akershus festning som er et viktig historisk og nasjonalt kulturminne.

-Samlokaliseringen vil også frigjøre store arealer i tilknytning til Filipstad. Der kommer det en helt ny bydel med arbeidsplasser, boliger, skole, parker, og rekreasjonsområder, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen. 

Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn har gjennomført et større utredningsarbeid om fremtidig plassering av utenriksfergeterminalen, og byrådet har satt seg grundig inn i dette arbeidet. Når er neste steg å sende saken til bystyret i form av en egen sak. Detaljreguleringene vil starte i etterkant av dette.