Byrådet truer med å stoppe Fornebubanen

Dramatisk at det rødgrønne byrådet truer med å stoppe Fornebubanen.

Nyheter - Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Jeg har aldri opplevd en så dønn uansvarlig byråd. At han truer med å vrake hele Fornebubanen er ikke til å tro. At han reagerer med trass og åpner for å vrake Fornebubanen når staten bare ønsker å gå gjennom kostnadene før den forplikter seg til en sum er helt uhørt. Det eneste han oppnår er å skade Oslos interesser. Vi vet av erfaring at det er mange andre regioner som ønsker å løfte fram sine prosjekter på bekostning av Oslo-regionen. I Oslo har vi jobbet for dette prosjektet i mange år og Høyre finner oss ikke i at Hemstad åpner for å skrote det. Ap/MDG-byrådet opptrer som en elefant i glasshus

Høyre har akseptert høye bompenger og nye bommer som skrus på i dag nettopp for at Fornebubanen skal bygges. Da kan vi ikke akseptere at Hemstad setter den i fare . Vi risikerer at han og byrådsledere Raymond Johansen fra Ap med denne oppførselen ødelegger fremtidens kollektivløsninger for inmbyggerne i Oslo og Akershus. Det er uprofesjonelt og samferdselspolitisk selvskading uten sidestykke. Det er viktig for Høyre å si klart i fra om at vi vil bygge Fornebubanen. For å få det til ønsker vi en kritisk gjennomgang av kostnadene velkommen.

Det er ille nok at Frp i Oslo åpner for å stanse prosjektet – men at byrådet, som tidligere har stått sammen med Høyre om Fornebubanen, gjør det samme er dramatisk.