Det haster å få på plass en hurtigdomstol for ungdomskriminelle i Oslo

Vedtatt av Representantskapet i Oslo Høyre 2. september 2024.

BIlde av politi

Det er uholdbart at unge kriminelle i Oslo kan begå ny alvorlig kriminalitet mens de er under etterforskning for andre lovbrudd.  Dette understreker behovet for at alvorlig kriminalitet som begås av ungdom må møtes med hurtige reaksjoner og straff. Det er helt nødvendig for å opprettholde innbyggernes trygghet og tillit til politiet og rettsvesenet.

Høyre foreslo allerede høsten 2021 i Stortinget at det bør innføres et hurtigspor for fengsling av ungdoms- og gjengkriminelle, men forslaget ble nedstemt av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.  I desember 2023 anmodet en enstemmig justiskomité regjeringen om å fremme de nødvendige lovendringene for å etablere et hurtigspor for ungdomskriminelle. Regjeringen fremmet forslag til lovendringer rett før sommerferien, og Oslo Høyre forventer at Stortinget behandler disse så raskt som mulig.

Representanter fra domstolene, politi, påtalemyndighet og kriminalomsorgen har allerede utredet hva som kreves av økonomiske og administrative tiltak for å opprette et hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo tingrett hvor gjerningspersonen er under 18 år.

Det haster å få på plass en ordning med «hurtigdomstol» for ungdomskriminelle i Oslo. Nå mangler bare politisk vilje og handlekraft fra Støreregjeringen. Høyre foreslo ved behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett for 2024 å sette av penger til å etablere et hurtigspor, men så langt har ikke Støreregjeringen bevilget nødvendige midler. Oslo Høyre krever at regjeringen senest ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2025 setter av nødvendige midler og forplikter seg til å opprette et hurtigspor for behandling av ungdomskriminalitet ved Oslo tingrett. Samtidig er det viktig at det jobbes med å styrke det kriminalforebyggende arbeid rettet mot barn og unge.