Det nye byrådet i Oslo

Nytt byråd Oslo

Endringer i byrådet i Oslo

Ettersom Kristin Vinje og Ola Elvestuen har blitt valgt inn på Stortinget går de av som byråder i Oslo. Byrådsleder Stian Berger Røsland har derfor også lagt kabal siden valgnatten. Kabalen er nå klar og byrådslederen har gjort flere endringer.

Dette er det nye byrådet:

• Guri Melby (V) blir ny miljø- og samferdselsbyråd etter Ola Elvestuen (V) som har blitt stortingsrepresentant.
  • Torger Ødegaard (H) blir ny finansbyråd etter Kristin Vinje (H) som har blitt stortingsrepresentant.
  • Anniken Hauglie (H) blir ny utdanningsbyråd etter Torger Ødegaard.
  • Øystein Eriksen Søreide (H) blir ny sosialbyråd etter Anniken Hauglie.
  • Bård Folke Fredriksen (H) fortsetter som byutviklingsbyråd, Aud Kvalbein (KrF) fortsetter som eldrebyråd, Hallstein Bjercke (V) fortsetter som kulturbyråd og Stian Berger Røsland fortsetter som byrådsleder.

De nye byrådenes bakgrunn:

Øystein Eriksen Søreide og Guri Melby er nye ansikter i byrådet.

Øystein Eriksen Søreide (H)
Eriksen Søreide er 44 år gammel, bosatt i Bydel Gamle Oslo, men kommer opprinnelig fra Sandnes i Rogaland. Han kommer fra stilling som markedsdirektør i UNICEF Norge. Han har tidligere vært sjefsekretær i Oslo Høyre, markedssjef i hhv. Mustad && Søn AS, CARE Norge og SOS Barnebyer. Eriksen Søreide er vara til bystyret og er medlem av Oslo Høyres representantskap.

Guri Melby (V)
Melby er 32 år gammel, bosatt i Bydel Grünerløkka og kommer opprinnelig fra Orkdal i Sør-Trøndelag. Hun har en mastergrad i nordisk fra NTNU, og kommer fra stilling som høyskolelektor ved Høyskolen i Oslo og Akershus. Hun har tidligere jobbet som rådgiver i Kunnskapsdepartementet. Melby er sentralstyremedlem i Venstre siden 2010 og vararepresentant til Stortinget. Hun ledet også arbeidet med Venstres stortingsvalgprogram for perioden 2013-2017, og er tidligere bystyrerepresentant i Trondheim.

Organisatoriske endringer:

Etaten Oslo 2022 (OL-etaten) overføres fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel til Byrådsavdeling for kultur og næring.