Digitalisering og modernisering

Byrådet Oslo

Møte om digitalisering og modernisering av offentlig sektor.

Det var fullt hus og mange interesserte mandag kveld 10. mars da Oslo Høyre inviterte representantskapet til møte om digitalisering og modernisering av offentlig sektor.

Kveldens panel var Paul Chaffey, statssekretær i kommunal- og moderniseringsdepartementet, Anita Krohn Traaseth, adm. Dir i Hewlett Packard Norge AS, Dalip Dewan, Senior Director Information Technology i Statoil Fuel and retail, og digitaliserings- og finansbyråd Torger Ødegaard.

Paul Chaffey startet kvelden med å fortelle om regjeringens planer for statlig sektor, og hvilke prosjekter de har startet på.

– Vi skal fjerne tidstyver for å frigjøre ressurser, vi skal forenkle språket i dialogen med innbyggerne. Det går for eksempel an å si «Har du husket å ha bilen på EU-kontroll?» i stedet for «Manglede rapportrering for periodisk kjøretøy-kontroll..» sa Chaffey til solid applaus.

Den profilerte næringslivslederen og bloggeren Anita Krohn Traaseth hadde aldri vært på et representantskapsmøte i et politisk parti før og innrømmet at hun utfordret sin egen comfortsone. Hun hadde helt klare mål for hvor digitale offentlige tjenester bør gå;

– Digitale tjenester må vi se på som like viktig infrastruktur som veier. Og vi kan ikke ha et system for hver enkelt løsning, vi må ha felles systemer som snakker sammen og løser flere oppgaver. Det er som om det skulle vært en vei for Volvoer, en vei for Audier, en vei for Ladaer osv. sa Traaseth til forsamlingen.

Byrådet kommer til å lansere nye nettsider for Oslo kommune til høsten. Prosjektet som har fått navnet «Løftet» skal bygge nettsidene sett fra et innbyggerperspektiv, og antall sider skal ned fra 50.000 til 5.000 for å gjøre brukervennligheten bedre.

– Vi kommer også til å lage en investeringspott der enkeltideer for å forenkle og digitalisere kommunale tjenester vil kunne hente støtte, sa digitaliseringsbyråd Torger Ødegaard.