Dugnad for et tryggere Oslo

Oslo rådhus

Dugnad for en tryggere by.

På fredag klokken 2130 skal jeg være med å gå Natteravn i Oslo. Vi har hatt mange ran, og innbyggere har følt utrygghet ved å være ute i sentrum om kvelden/natten. I tillegg er dette tradisjonelt den første store julebordshelgen og mange mennesker er i byen til langt på natt.

Jeg vil at Oslo skal bli enda tryggere for alle som er ute, men da må flere av oss bidra.

Jeg kan være enig i at både gullrekka og varmen frister en fredag kveld. Men dugnaden for en tryggere by handler om å si klart ifra om hvilken type by vi ønsker oss. Jeg ønsker at Oslo skal være en hovedstad hvor foreldre kan sende sine ungdommer trygt ut, og at eldre på vei hjem slipper å være urolige.

Jeg vil at Oslo skal bli enda tryggere!

Jeg ønsker også at Oslo skal være en by der vi stiller opp som frivillige når fellesskapet trenger det. Natteravnene selv sier: vi var der da det ikke skjedde. Det er på tide at flere av oss engasjerer seg for at byrommet blir fylt at hendelser som ikke skjer. Da kan barn, ungdom og voksne trygt ta turen hjem.

Det man gjør som Natteravn er ikke veldig vanskelig. Det krever heller ikke så mye. Det tar tid, man bør ha varme klær, gode sko og godt humør. Ute på vandring vil du møte flere som ønsker å bidra til å gjøre byen vår tryggere.

Dugnad for en tryggere by er i gang. Vi sees vel på fredag?

Byrådsleder Stian Berger Røsland

PS!
Dersom du ikke har mulighet til å gå natteravn kan du likvel bidra. Hjelp meg å oppfordre andre til å delta ved å like eller dele denne nettsaken og bildet under. Benytt gjerne #tryggereoslo. Tusen takk!

Foto: nyebilder.no