Eiendomsskatten rammer også folk flest

Når Arbeiderpartiet ikke evner å prioritere i sine budsjetter, ber de deg om å prioritere i dine.

Tenk deg at du er i tredve- eller førtiårene med et par-tre småbarn i hus. For noen år siden kjøpte du og familien et helt alminnelig rekkehus på for eksempel Abildsø, Korsvoll eller Røa.

Boligmarkedet i Oslo var trangt og høyt priset også da, så dere måtte ta opp et betydelig boliglån for å kunne sikre kjøpet av familieboligen.

Gjennomsnittlig småbarnsfamilie

Dere har helt vanlige inntekter og lever et helt vanlig, men hektisk småbarnsliv. Dere betaler inntektsskatt, kommunale avgifter, bompenger og veiavgift for bilen, dere betaler månedlig for barnehage og aktivitetsskole, og i tillegg betaler dere moms på alle varer dere kjøper.

Kontoen går omtrent i null hver måned, men dere har tross alt en helt grei økonomi. Dere har kanskje til og med råd til en familieferie til utlandet hvert år.

Dere er en helt gjennomsnittlig småbarnsfamilie bosatt i Oslo.

Nyhet: eiendomsskatt

Men én ting er nytt: I tillegg til alle skattene og avgiftene dere allerede betaler, krever kommunen nå at dere også må betale eiendomsskatt for boligen dere bor i. I fjor startet det ikke altfor ille med 2 promille av boligens 2014-verdi, minus et fratrekk på 20 % og et bunnfradrag på 4 millioner.

Det 127 kvadratmeter store rekkehuset deres på Korsvoll hadde en 2014-verdi på 6,2 millioner kroner, som betyr at dere i 2016 fikk en skatteregning på 1920 kroner.

Det gikk fint, det kunne dere ta fra bufferen på regningskontoen.

Økt skattesats

I år er skattekravet høyere. Det vil si, det virker ikke slik umiddelbart, siden kommunen nå har delt beløpet i fire og slått det sammen med de kvartalsvise regningene for kommunale avgifter.

Men dersom man legger sammen de fire kvartalsvise eiendomsskattekravene, så vil denne familien med denne boligen i 2017 få en samlet eiendomsskatteregning på 4320 kroner. Skattesatsen har økt fra 2 til 3 promille, og 2015-verdien av boligen er lagt til grunn. 4320 kroner er mye penger.

Men det skal gå på et vis, det utgjør jo tross alt «bare» månedsbetalingen for to søsken i barnehagen.

Økte boligpriser

Neste år, når 2016-verdien av boligen blir lagt til grunn, vil skatteregningen komme på 5760 kroner. Og det er såfremt at byrådet ikke øker promillesatsen igjen. Ifølge Eiendomsskatteloven kan satsen økes til 7 promille, det ville betydd en regning på 13 440 kroner. Det er i hvert fall en trøst at det kunne vært verre.

I 2019, når prisveksten i Oslo fra 2016 til 2017 blir tatt med i verdigrunnlaget for boligen, blir regningen for denne familien hele 10 080 kroner.

Man får virkelig håpe at boligprisene i Oslo ikke stiger så mye de neste par årene, for det vil bare øke skatteregningen ytterligere til neste år.

Et reelt scenario

Problemet med dette scenariet er at det ikke er fiktivt. Dette er situasjonen for tusenvis av familier over hele Oslo som må betale eiendomsskatt på boligen sin nå som Arbeiderpartiet, SV og MDG styrer byen.

Når byrådet ikke evner å prioritere i sine budsjetter, ber de deg om å prioritere i dine. For Arbeiderpartiet virker kanskje ikke 10 000 kroner årlig så mye ekstra å betale for en barnefamilie. For familien det gjelder, kan det avgjøre om det blir sommerferie i år, eller om barna kan få julegavene de ønsker seg.

Med Høyre i byråd skal Oslo fortsatt ha landets beste skole, vi vil fortsette å sikre valgfriheten og kvaliteten i barnehage- og sykehjemstilbudene og i regjering sikrer vi nå store samferdsels- og kollektivløft i Oslo gjennom Nasjonal transportplan.

Høyre styrte Oslo i 18 år uten boligskatt, og det skal vi gjøre igjen. Det er allerede dyrt nok å bo i Oslo. Da er det håpløst av Arbeiderpartiet, SV og MDG å innføre en unødvendig og usosial skatt som gjør hverdagen enda dyrere for folk flest.

En kortere versjon av denne kronikken var på trykk i Dagsavisen 4. april 2017.