En sentrumsbane for fremtidens Oslo

Er du lei av politikere som ikke tør å tenke framtidsrettet, og mener at alle andre forslag enn deres egne er håpløse? I så fall bør du stemme i kommunevalget til høsten.

Bystyrerepresentant Eivind Trædal (Mdg) mener i et innlegg 12.2 at Høyres forslag til ny sentrumsbane med flere nye stasjoner i sentrumsbydelene, er «den dårligste løsninga både for folk i ytre by og til sentrum».

Han glemmer at sentrum i Oslo er mer enn bare rundt Karl Johans gate. Det er ingenting som tilsier at alle må reise gjennom Stortinget stasjon for å komme til et sentrumsområde i framtida. Dette får støtte fra faglig hold. I en høringsuttalelse i 2018 skrev Sporveien at byrådets forslag benytter «en snever avgrensning av Oslo sentrum. Med den tidshorisont tunnelprosjektene skal bygges for, bør det åpnes for en større utstrekning av byens sentrumsområder og målpunkter.»

Etablere flere attraktive «byer i byen»

Høyre foreslår en tunnel som både øker kapasiteten på alle T-banelinjene fra ytre by og gjennom sentrum. Vårt forslag sikrer også en rekke nye stasjoner, på Bislett, Ullevål sykehus, Sagene og øvre Grünerløkka/Ringen kino. Vi tror at nye T-banestasjoner kan være drivkraften for å etablere flere attraktive «byer i byen,» som vi for eksempel ser sporet av i Nydalen.

Det er riktig at en utredning av alternativ trasé kan ta opp mot et år. Men nå som byrådets arbeid med Fornebubanen viser seg å være to år forsinket, vil en ny utredning uansett ikke gjøre noen forskjell for når spaden kan stikkes i jorda.

Byrådets forslag er visjonsløst og lite framtidsrettet. Når vi nå skal bygge en ny T-banetunnel, bygger vi for de neste 100 årene. Da bør man tenke nøye gjennom hva som vil være den beste løsningen, i stedet for å rase mot alternative forslag.