Endelig enighet om tomtesalg – muliggjør Campus Radiumhospitalet

– Dette er en gledens dag! Vi har kommet til enighet om salg av kommunale tomter til utvidelse av Campus Radiumhospitalet. Det er et viktig bidrag til kreftforskningen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Foto: Rein Blomquist Oslo kommune

Oslo kommune har kommet til enighet med Oslo Science Hub om salg av kommunale eiendommer rett ved Radiumhospitalet. Eiendommene skal bidra til en utvidelse av Campus Radiumhospitalet.

– Campus Radiumhospitalet er viktig for Oslo av hensyn til kreftforskning og framtidig kreftbehandling. Det er et viktig forskningsmiljø som vi ønsker å støtte opp under. Både nasjonale og internasjonale selskaper har vist interesse for nettopp å komme til dette miljøet, sier byrådslederen.

– Jeg er så takknemlig for at vi har kommet til enighet. Dette tomtesalget sikrer at utvidelsen av Campus Radiumhospitalet blir noe av. Oslo Science Hub er så mye mer enn et bygg: Vi ønsker å skape en mikrobydel på Montebello til glede for kreftpasienter og ansatte, og ved å tiltrekke oss internasjonal legemiddelindustri så kan vi bidra til å utvikle morgendagens kreftbehandling, sier Thomas London, administrerende direktør i Oslo Science Hub.

Oslo Science Hub investerer to milliarder i prosjektet som sikter på å stå ferdig i 2030. Byrådspartiene har lenge ivret for en løsning i saken.

– Det å videreutvikle et område for kreftforskning, med Radiumhospitalet som nærmeste nabo, gir gevinster. Jeg har fulgt saken i flere år og siden Høyre og Venstre inntok byrådskontoret har vi jobbet med å finne en løsning. Derfor er jeg stolt og glad for at vi nå kan presentere, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen.

Avtalen gir grunnlag for god framdrift i utviklingen av Campus Rikshospitalet. Den foreløpige salgssummen for de kommunale eiendommene er satt til ca. 23 millioner kroner, men vil bli justert når hele kvartalet er ferdig regulert. Først da er det mulig å sette endelig markedspris.

– Vi skal styrke Oslo som en internasjonalt attraktiv kunnskapshovedstad og som næringsvennlig by. Vi skal satse på utdanning, forskning og innovasjon og da er dette er et viktig bidrag – helt i tråd med kommunens egen Campusstrategi, sier byrådslederen.

Avtalen skal vedtas endelig av Oslo bystyre.

Fakta – Oslo Science Hub

• Planlagt ferdigstillelse: 2030
  • Brutto areal: 40.000 kvm
  • Potensielt opp til 2000 arbeidsplasser