Et bærekraftig Oslo

Utviklingsminister og avtroppende leder av Oslo Høyre, Nikolai Astrup, innledet på Oslo Høyres årsmøte i kveld. I sitt innlegg var han innom valgkampen i 2017, utvidelsen av Solberg-regjeringen og hvilke utfordringer Norge står overfor på utviklingsfeltet.

Astrup startet kveldens innlegg med å takke alle for innsatsen i valgkampen, en valgkamp der Oslo Høyre hadde over 500 frivillige som sto på for partiet.

– Uansett om man var med lite eller mye, om man snakket med velgere eller blåste opp ballonger, så var hver og en av dere med på å dra valgseieren i land. Tusen, tusen takk for det!, sa Astrup til de 200 fremmøtte.

Et bærekraftig velferdssamfunn

Statsråden snakket videre om hva Høyres hovedprosjekt for de neste fire årene er: et bærekraftig velferdssamfunn.

– Hvis Høyre også skal vinne neste valg, må vi forstå det Norge vi lever i, og gi svar for fremtiden. Derfor mener vi at et bærekraftig velferdssamfunn er svaret på de største utfordringene Norge nå står overfor, sa Nikolai.

– For Høyre er et bærekraftig velferdssamfunn å ta vare på Norge som verdens beste land å bo i, i møte med en verden i endring. Løsningen er å skape og kvalifisere flere til grønne, lønnsomme jobber. Det vil gi mindre fattigdom, lavere utslipp og et mer inkluderende samfunn med muligheter for alle.

Astrup trakk så frem fire av regjeringens satsninger som er avgjørende for at vi får et bærekraftig velferdssamfunn:

• Vi må skape flere lønnsomme jobber i privat sektor.
  • Vi må kvalifisere folk til de nye jobbene, enten det er innvandrere, eldre eller mennesker som mister jobben.
  • Vi må sikre at veksten skjer med utslippsreduksjoner.
  • Vi må modernisere og prioritere i politikken, slik at vi får større rom for å satse på det aller viktigste.

Se hele talen til utviklingsminister Nikolai Astrup:

Valget 2019 nærmer seg

Selv om den nyutnevnte statsråden har mange store oppgaver foran seg i regjeringsapparatet, er han like opptatt av at Oslo Høyre skal vinne valget i 2019.

– Selv om stortingsvalget gikk bra og regjeringsprosjektet er i gang, kan vi ikke lene oss helt tilbake likevel. For om bare ett år, syv måneder og fjorten dager er det kommunevalg!, sa han til en applauderende sal.

Astrup sa videre at han syns det er komisk hvordan byrådets hovedprosjekt tilsynelatende er å gjøre det motsatte av regjeringen.

– Når regjeringen bevilger mer penger, så bevilger byrådet mindre penger. Når regjeringen reduserer skattene, så velger byrådet å øke skattene. Ja, det kan virke som at hver gang regjeringen gjør noe bra, så vil byrådet kompensere for det med å gjøre noe dårlig, konstaterte Astrup.

Optimistisk Høyre

Nikolai har klare visjoner for Oslo Høyre i 2019.

– I 2019 er det på tide å bytte ut et byråd med ideologiske skyggelapper og som gjør livet vanskeligere for folk, med et optimistisk Høyre.

Han ønsker et Høyre som effektiviserer og som evner å gjøre prioriteringer uten å kreve mer av vanlige folks lønninger.

–  Et Høyre som satser på det viktigste: Rammevilkår som skaper flere vekstbedrifter og arbeidsplasser. En skole som sikrer fremtidens kompetanse. Et transportsystem som reduserer utslippene. Et Høyre som skal sikre et bærekraftig velferdssamfunn også i Oslo!, sa statsråden til stor applaus fra salen.

Nyheter - Nikolai Astrup  har vært leder i Oslo Høyre siden 2012.

Nikolai Astrup har vært leder i Oslo Høyre siden 2012.

Vemodig å gå av som leder

Denne uken kom Oslo Høyres valgkomité med en ny innstilling, da Nikolai måtte trekke sitt lederkandidatur. Komiteen innstilte enstemmig på Heidi Nordby Lunde og Eirik Lae Solberg som leder og nestleder av Oslo Høyre de neste to årene.

– Det har vært et fantastisk privilegium å lede en organisasjon med så mange engasjerte medlemmer, sa Nikolai.

Astrup sa det var vemodig å gå av som leder, men lovte å være en aktiv statsråd og gleder seg til fremtidige debatter og valgkampaktiviteter frem mot 2019.

– Det viktigste jeg tar med meg herfra er alle dere, menneskene og samholdet. Det som gjør at vi ikke bare er et parti, men en familie, avsluttet utviklingsminister Nikolai Astrup.