Et blågrønt byråd som prioriterer det viktigste først

I dag markerer det blågrønne byrådet i Oslo at vi har styrt byen i ett år. Ett år er kort tid i politikken. Likevel har vi på kort tid vist at byrådet prioriterer det viktigste først. Vi tar grep for at Oslo skal bli en tryggere, rimeligere og grønnere by, med muligheter for alle.

Eirik Lae Solberg
Byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Vi merker konsekvensene av en mer urolig verden og høyere priser. I Oslo forsterkes de økonomiske utfordringene av at Støre-regjeringen forsyner seg stadig grådigere av Oslos skatteinntekter. I tillegg har våre politiske forgjengere budsjettert med høyere kommunale utgifter enn inntekter, og er ansvarlig for to av Norgeshistoriens største kommunale budsjettsprekker: Fornebubanen og ny vannforsyning.

For én måned siden la byrådet frem det vi har beskrevet som det strammeste budsjettet på over 20 år. Istedenfor å fortsette tradisjonen fra våre forgjengere med å smøre tynt utover til alle mulige gode formål, ser vi muligheter i de økonomiske utfordringene. Når det ikke er penger til alt, må vi prioritere og ta grep for å omstille kommunen. Vi må rendyrke kommunens oppgaver, og bruke skattebetalernes penger mer fornuftig og smartere.

Snuoperasjonen byrådet er i gang med er ikke enkel. Til tross at vi tar tøffe grep for å få kontroll på økonomien, viser en meningsmåling Aftenposten nylig publiserte at borgerlig side i Oslo har styrket seg. Det tar vi som en tillitserklæring. Det forteller også at innbyggerne setter pris på den politiske kursendringen byrådet, sammen med våre budsjettpartnere Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, er i gang med. I en svært krevende økonomisk tid, ser velgerne at vi prioriterer det viktigste først, nemlig barn og unge, en grønnere by og en enklere hverdag for innbyggerne.

Byrådet har styrket skolen, tatt grep for å gi folk mer frihet og bedre råd, og prioritert tiltak for å sikre at Oslo skal bli en grønnere by. Vi satser på nye idrettsanlegg, sykehjem er konkurranseutsatt og eiendomsskatten på bolig er redusert. Byens ungdommer får fortsatt velge skole selv, og flere barn skal få delta på fritidsaktiviteter uavhengig av foreldrenes økonomi. Investeringene til parker og grøntområder er økt, prisen på månedskortet er redusert og beboparkeringsavgiften er fjernet i hele ytre by.

Dette har vi gjennomført fordi vi ønsker at alle som bor i Oslo skal ha flere muligheter for seg selv og sin familie. Den viktigste investeringen for fremtiden er å trygge og gode oppvekstsvilkår for barna og ungdommene våre, og sikre en skole som ser den enkeltes behov og potensial. Vi mener folk er i stand til å ta gode valg for seg selv, enten de er unge, gamle, syke eller friske. Da må vi la folk sitte igjen med mer av egen inntekt og legge til rette for reell valgfrihet for innbyggerne i byen vår.

Skal vi nå målene våre for byen vår, må vi fortsette å forvalte fellesskapets midler med respekt og prioritere det viktigste først. For dette byrådet er det å gi muligheter for alle gjennom en bedre skole, raskere utslippskutt, mer natur og at folk i byen skal få mer frihet og bedre råd. Det tar tid å få til endring i en stor kommune som Oslo. Det er bare å brette opp ermene og fortsette arbeidet. Målet vårt er et Oslo med muligheter for alle.