Fabian åpnet havnepromenaden

Søndag åpnet ordfører Fabian Stang Havnepromenaden sammen med byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen og samferdselsbyråd Guri Melby. – Dette er en flott dag for Oslo by, konstaterte ordføreren.

– Vi håper at alle ønsker å bruke strandarealet i byen. Vannet er til og med så rent at man kan bade i det, men husk badebuksa, spøkte ordføreren til de fremmøtte da han søndag formiddag åpnet havnepromenaden.

Sammen med byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby, og byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, markerte ordføreren startskuddet for havnepromenaden med is-utdeling og kanonsalutt.  – Vi teller sammen i kor. Ti, ni, åtte, syv…,  ropte ordføreren sammen med barna.  Kanonen gikk av og ordføreren ble hilst med en high-five fra en av de yngre guttene som løp fram.

– Dette er en flott dag for Oslo by, sa Stang.

Knytter byen sammen
Byråden for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, mener at Fjordbyen har gått fra å være en visjon til å bli en virkelighet.

–  Fjordbyen var en visjon om å åpne byens aller flotteste tomter for byens befolkning og bidra til å styrke Oslos ulike oppholdssoner, kunst, aktiviteter og arrangementer. Vi ønsket at dette skulle være et areal hvor alle kunne oppholde seg og møte ulike deler av byen på. Det er fantastisk å endelig kunne åpne promenaden og invitere folk til å ta i bruk dette flotte tilbudet.

Selv mener byråden at Fjordbyen er et viktig byutviklingsgrep. – Havnepromenaden knytter syd, nord, øst og vest sammen. Vi ønsker at Havnepromenaden skal være et etablert navn i folk sin bevissthet. Byens befolkning skal føle eierskap og stolthet til promenaden, sa Folke Fredriksen.

Innbyr til urbant friluftsliv
Havnepromenaden er ni kilometer lang og strekker seg fra Frognerkilen i vest til Kongshavn i øst, og er dermed en av verdens lengste havnepromenader. – Promenaden skal innby til urbant friluftsliv enten man velger å gå fra øst til vest, sitte på en benk å se utover sjøen, ta en kaffe på kafé, fiske eller gjøre andre aktiviteter, sa ordfører Fabian Stang.

Miljø- og samferdselbyråd, Guri Melby, tror at folk vil holde Fjordbyen tett til sitt hjerte. – Tidligere har folk sagt at det de liker best med Oslo er nærheten til marka. Jeg tror derimot at flere kommer til å si at det er nærheten til fjorden som er det aller beste med Oslo.

Promenaden som er planlagt å stå ferdig i 2030 vil likevel være tilgjengelig for publikum selv om det vil pågå anleggsarbeid i Fjordbyen.

– Vi er langt fra ferdig, men det er en stor dag for meg og ikke minst for Oslofolk å kunne ta i bruk promenaden, sa Melby.

Artikkelen er skrevet av Sandra Dale.

Les også: