Handling må følge ord!

I forkant av Oslo MDGs årsmøte i helgen, utfordrer Eirik Lae Solberg, Oslo Høyres byrådslederkandidat, MDG til å være med å bekjempe plast i havet.

Nyheter - Eirik Lae Solberg (H) viser at det fremdeles blir brukt unødvendig engangsplast i Rådhusets kantine. Dette vil han gjøre noe med.

– For et år siden foreslo Oslo Høyre en handlingsplan med konkrete forslag for å bekjempe engangsplast og marin forsøpling i Oslo. Blant annet foreslo vi å etablere en renovasjonstjeneste som rydder i fjorden vår og å belønne leverandører som tilbyr plastfrie alternativer. Oslo kommune kjøper inn for ca. 20 milliarder kroner i året og vi må bruke innkjøpene våre til å bekjempe plast i havet, sier Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg.

– Vi ble overrasket da MDG stemte imot vårt forslag om å bekjempe plast i havet. Istedenfor ønsket de kun å vurdere forslagene. Kampen mot plast i havet er så viktig at handling må følge ord, slik at vi faktisk gjør noe med problemet. Da holder det ikke å bruke mer enn et år på å vurdere tiltak, sier Lae Solberg.

– I stedet for å bruke store ord, men stemme ned viktige miljøtiltak, burde heller MDG jobbe for å gjennomføre dem nå som de er i posisjon. Jeg utfordrer derfor MDG til å vedta mer enn bare symbolpolitikk på helgens årsmøte, sier Lae Solberg.

– Vi skal ikke gå lenger enn til Rådhusets kantine hvor det fremdeles blir brukt unødvendig engangsplast. Slik kan vi ikke ha det! Jeg utfordrer MDG til å gjennomføre den politikken vi tross alt er enig om her i Oslo, sier han avslutningsvis, avslutter Lae Solberg.