Høyre i byråd går i front, og tar to nye grep for å møte utfordringene i eldreomsorgen

– At sykepleierne gjør andres oppgaver er feil bruk av en knapp ressurs, sier byråd for helse Saliba Andreas Korkunc.

Byråd for helse, Saliba Andreas Korkund. Foto: Sturlason

Vil prøve ut ny driftsmodell

Samtidig som vi stadig opplever mangel på helsepersonell, vil antall eldre over 90 år nesten tredobles frem mot 2050.

– Olga på 90 år er like syk på en lørdag som en tirsdag. Men fagdekningen og kvaliteten er ofte ikke like god i helgene, sier Saliba Andreas Korkunc.

1: Prøver ut en ny driftsmodell på sykehjem, der ikke-helsefaglige oppgaver samles i en egen avdeling. Ved å ha dedikerte ansatte til serviceoppgaver vil helsepersonell få frigjort tid til brukerne og til helsefaglige oppgaver. Dette vil bidra til å øke effektiviteten, bedre kvaliteten på helsetjenestene og øke tilfredsheten blant beboere, pårørende og medarbeidere.

Oppgaver som planlegges inn i den nye avdelingen er:

• Vaskeri
  • Mat og måltider
  • Logistikk og lager
  • Serviceoppgaver rom/fellesareal

2: Tester en ny turnusmodell med langvakter i helgen. Den skal sikre bedre kvalitet til brukerne og en bedre arbeidshverdag for de ansatte, gjennom høyere fagdekning på kveld og i helg, mindre vikarbruk, fjerning av bruken av ufrivillig deltid og en større satsing på heltid. Dette fordi en beboer på sykehjem på 90 år er like syk på tirsdag som på lørdag, men dagens turnusordninger gjør at fagdekningen er mye lavere i helgen, slik at beboerne må forholde seg til mange vikarer, ufaglærte og ansatte i små stillinger, og faren for feil øker.

Både ny driftsmodell og ny turnusmodell prøves først ut på det nye sykehjemmet Tåsenhjemmet som åpner i høst, og skal forskes på.