Høyre prioriterer det viktigste først

I dette innlegget svarer Knut Falchenberg på MDGs kritikk av byrådets budsjettforslag.

Bilde av Knut Falchenberg
– Kommunen kan driftes både smartere og bedre. Vi i bydel Nordstrand skal selvsagt være med på dugnaden!, skriver Høyres leder i Nordstrand bydelsutvalg, Knut Falchenberg. Foto: Kristin Trosvik/Nordstrands Blad.

Selv om den økonomiske situasjonen i Oslo er svært krevende, har byrådet funnet rom for viktige satsninger i budsjettforslaget. Vi prioriterer barn og unge, klima og miljø og din og min privatøkonomi.

I et leserinnlegg i avisen, viser Nordstrand MDGs nestleder svært lav forståelse for den økonomiske krisen Oslo kommune nå står i. På grunn av Støre-regjeringens endringer i inntektssystemet for kommunene, vil Oslo tape cirka 600 millioner kroner hvert eneste år. Selv om vi trolig får noe tilbake i statsbudsjettet for neste år, er situasjonen dramatisk.

I tillegg kom Høyre og Venstre til alt annet enn dekket bord da vi overtok styringen av byen i fjor. Vi overtok en vesentlig høyere gjeld og et negativt driftsresultat på hele 1,2 milliarder kroner. MDGs påstand om at det forrige byrådet hadde bedre kontroll på kommuneøkonomien, faller derfor på sin egen urimelighet.

Vi er nødt til å effektivisere og omstille oss for å klare dette, og det kommer til å bli tøft for hele kommunen, også vår bydel. I stedet for å smøre pengene tynt utover, har byrådet prioritert det viktigste først i budsjettforslaget. Jeg er glad for at man har funnet rom til flere viktige satsninger, på tross av den svært krevende økonomiske situasjonen.

Den fremste prioriteringen til byrådet er å forhindre at barn og unge faller utenfor. Derfor satses det blant annet stort på idrett. I vår egen bydel er det for eksempel satt av henholdsvis 21,2 og 11,4 millioner kroner i 2025 og 2026 til å rehabilitere Sloreåsen alpinanlegg. Dette er en solid oppgradering som vil sikre videre drift av anlegget i årene fremover.

Byrådet prioriterer også klima og miljø høyt i budsjettet. Vi trapper opp innsatsen for å nå klimamålene, gjør byen grønnere og sørger for at det alltid lønner seg å ta klimavennlige valg – blant annet ved å opprettholde reduserte priser på månedskort.

Til slutt prioriterer byrådet at folk skal få beholde mer av sine egne penger. Det trengs i en tid der mange har fått dårligere råd på grunn av høyere renter og prisstigningen.

Selv om kommunen har fått mer krevende økonomi, mener Høyre at det ikke er rett å sende regningen til Oslos innbyggere. Kommunen kan driftes både smartere og bedre, og det legger byrådet opp til i sitt budsjettforslag.

Vi i Bydel Nordstrand skal selvsagt være med på dugnaden!

Skrevet av:

• Knut Falchenberg, leder i Nordstrand bydelsutvalg (Høyre)