Krever fortgang i arbeidet med hurtigdomstol

– Mens regjeringen somler, øker kriminaliteten i Oslo, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Eirik Lae Solberg og Mudassar Kapur
Byrådsleder Eirik Lae Solberg og Mudassar Kapur, leder i Oslo Høyre.

Oslo skal være en trygg by. Vi kan ikke akseptere den økende ungdomskriminaliteten. Å opprette en hurtigdomstol er et ønsket og ukontroversielt tiltak. Nå venter vi bare på regjeringen.

Byrådsleder Eirik Lae Solberg og leder i Oslo Høyre Mudassar Kapur.

Unge lovbrytere må få rask hjelp

Ungdomskriminalitet er et økende problem i de største byene, og stadig yngre ungdommer topper kriminalstatistikken.

Høyre mener at unge lovbrytere må få hjelp raskt og god oppfølging for å komme ut av kriminelle nettverk. Straff er en del av hjelpeapparatet. I dag tar det altfor lang tid før straffen starter opp.

Derfor foreslo Høyre på Stortinget allerede i 2021 å opprette en hurtigdomstol for unge kriminelle. Det samme ønsker Oslo tingrett og barneombudet. Nå har regjeringen omsider fremmet en lovproposisjon, men det er uvisst når den kommer til behandling i Stortinget.

Oslo Høyre mener at regjeringen somler med å innføre hurtigdomstolen. Det haster å få kontroll på ungdomskriminaliteten. Derfor vedtok representantskapet i Oslo Høyre en uttalelse hvor det kreves at regjeringen legger frem en sak om dette for Stortinget så fort som overhodet mulig.

Hva er en hurtigdomstol?

I dag må unge som begår kriminalitet vente opptil et halvt år med å komme i gang med straffen sin. Målet med å opprette en hurtigdomstol er å rette opp i svakhetene med dagens ungdomsstraff, med raskere igangsettelse og gjennomføring av straff.

Oslo tingrett beskriver hurtigdomstolen slik:

• Egne team av politietterforskere, aktorer, dommere, Konfliktrådet og Kriminalomsorgen arbeider i fellesskap for å følge opp ungdom fra lovbrudd til fullført straff.
  • Ungdommen merker umiddelbart konsekvensen hvis han ikke gjennomfører straffen. En ny, strengere dom kommer raskt hvis han bryter vilkårene for straff i frihet.
  • Påtalemyndigheten bringer saker raskt til retten, slik at ungdommen får en reaksjon med en gang.
  • Domstolen har egne ungdoms-dommere som tar sakene med en gang.

Oslo skal være en trygg by

Oslo skal være en trygg by. Oslo Høyre mener derfor at vi må slå hardt ned på den økende ungdomskriminaliteten.

– Er du gammel nok til å gjøre en kriminell handling, må du òg kjenne på konsekvensene. Unge må få en rask og følbar respons når de gjør noe galt. I dag er ikke det tilfellet, sier Eirik Lae Solberg, byrådsleder i Oslo.

Han fortsetter:

– I dag må unge lovbrytere vente opptil et halvt år med å starte straffen sin. Mens de venter, begås ny kriminalitet. Det kan vi ikke akseptere.

Han får støtte av Oslo Høyres leder, Mudassar Kapur, som sier:

– Høyre vil derfor opprette et hurtigspor for unge kriminelle, slik at ungdommene får raskere og bedre oppfølging. Høyre foreslo dette på Stortinget allerede i 2021, og på nytt i desember 2023 sammen med FrP og Venstre. Hadde våre forslag fått flertall, så kunne hurtigdomstolen vært på plass allerede.

Solberg har tydelige forventninger til regjeringen:

– Nå har regjeringen omsider foreslått lovendringene som trengs, men det er fortsatt uvisst når saken skal behandles på Stortinget. Oslo Høyre forventer at regjeringen prioriterer dette. Mens Støre-regjeringen somler, øker kriminaliteten i Oslo, sier Solberg.

Kapur mener at Støre-regjeringen prioriterer feil, og ikke har gjort nok for å få bukt med ungdoms- og gjengkriminaliteten i Oslo.

– Vi må bli kvitt gjengene for å kunne ivareta sikkerheten til innbyggerne, og forhindre at nye ungdommer rekrutteres til kriminelle nettverk. Dessverre har ikke regjeringen vært villige til å prioritere utfordringene vi står overfor i Oslo. Justisministeren sløser heller med politiets midler, og prioriterer reverseringer, kontorlokaler og andre tiltak politiet overhodet ikke ønsker seg, uttaler han.

– Vi har snakket om dette i mange år, men etter regjeringsskiftet er få ord blitt til handling. Vi må knuse de kriminelle gjengene og gjøre det vi kan for å sikre bedre forebygging av ungdomskriminalitet. Høyre kommer ikke til å gi seg i kampen for et trygt samfunn for alle, avslutter han.

Høyres tiltak for å få ned kriminalitet

• Sikre at politiet har nok folk og synlig tilstedeværelse i hele landet, og prioritere politiressurser i politidistriktene. Høyre satt derfor av 400 millioner kroner i vårt alternative budsjett for å kunne ansette samtlige 462 nyutdannede i løpet av 2024.
  • Opprette hurtigspor i domstolene for saker som gjelder ungdom mellom 15 og 18 år med mål om å redusere tiden fra lovbruddet begås til straffen gjennomføres.
  • Forbedre ungdomsstraffen ved å åpne for at domstolene kan tilpasse straffen til den enkelte ungdom.
  • Innføre mulighet til å ilegge oppholdsforbud ved bruk av fotlenke
  • Etablere et landsdekkende institusjonstilbud for barn som har begått alvorlige eller gjentatte lovbrudd.
  • Styrke samarbeidet mellom politi og kommune, blant annet ved å øke informasjonsdelingen ved å lempe på taushetsplikten.
  • Få flere til å fullføre videregående opplæring
  • Legge til rette for kveldsåpne skoler og legge til rette for at barn i lavinntektsfamilier får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter.
  • Få flere unge i jobb.
  • Innføre én til én-oppfølgning av unge i faresonen.
  • Skjerpe kravene til foreldreinvolvering og sette inn hjelpetiltak i sårbare familier.