Nikolai Astrup blir utviklingsminister

I utvidelsen av regjeringen i dag ble Oslo Høyres leder Nikolai Astrup utviklingsminister.

Erna Solbergs utvidede regjering ble presentert for publikum og presse på Slottsplassen like etter kl. 14:15 i dag. Der var det flere nye statsråder, blant annet Oslo Høyres leder.

– De nye statsrådene vil være med på å skape ny energi og driv i en allerede ganske så energisk regjering, innledet statsminister Erna Solberg presentasjonen av de nye statsrådene på pressekonferansen.

Kunnskapsbasert og effektiv bistand

– Vi går tilbake til å ha en egen utviklingsminister. Jeløya-plattformen slår fast at vi skal reformere dette området, for å sikre en kunnskapsbasert og effektiv bistand. Sammen med vår satsing på den internasjonale siden av bærekraftmålene, blir dette et viktig område fremover. Jeg er glad for at Nikolai Astrup har sagt ja til å ta på seg den oppgaven. Jeg kjenner hans arbeidskapasitet, han vil være en drivkraft for å sette disse temaene på dagsorden både hjemme og ute, sa statsminister Erna Solberg om sin nye utviklingsminister Nikolai Astrup på dagens pressekonferanse.

Regjeringen vil bygge sitt arbeid på den politiske plattformen som ble presentert 14. januar på Jeløya. Det skal sikres et bærekraftig velferdssamfunn og et tryggere Norge.

Nikolai Astrup får med seg Jens Frølich Holte som statssekretær og Jenny Clemet von Tetzschner som politisk rådgiver i sin avdeling i Utenriksdepartementet.

Film fra Slottsplassen i dag:

Ny fast møtende

Når Nikolai nå forlater Stortinget, blir vår vararepresentant Astrid Nøkleby Heiberg (81) å se på Stortinget fremover.

Hun vil dermed være den eldste fast møtende på Stortinget noensinne.

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide og Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, begge fra Oslo Høyre fortsetter i sine posisjoner.

De to av våre statsråder som har fått avskjed i nåde fra Kongen, som det heter, er tidligere EØS- og EU-minister Marit Berger Røsland og tidligere klima- og miljøminister Vidar Helgesen.