«Nye» Bogstadveien er åpnet

Nikolai Astrup

Lysene er tent
i Bogstadveien og Hegdehaugsveien

Det var folkefest på Valkyrie Plass 6. november. Hvite telt var satt opp, den røde løperen rullet, pressen var til stede og kaffe, toddy, kake og boller stod på menyen. Det var god grunn til å feire.  Etter tre år er arbeidet med oppgraderingen av de be berømte handlegatene fra Majorstuen til Slottsparken på det nærmeste ferdig.

Tekst: Lene Haug // Foto: Lene Haug og Renate Nielsen (Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening)

Arbeidene har vært omfattende og langvarig, med nye rørledninger for vann og kloakk og fjernvarme. Gatene har fått nye trikkeskinner og fortauene har blitt bredere. Det er en svært hyggelig og moderne handlegate som møter publikum. Fortauene er belagt med granitt. Det er bygget flere trivelige møteplasser eller såkalte byrom med benker og beplanting. Hele strekning har dessuten fått ny belysning og det er gatevarme i fortauene.

Endelig

Bogstadveien har vært hull på hull, det har vært gjerder og gjørme ganske utfordrende i tre år. Konkursen i Oslo Vei rett før jul i 2012 førte til over et år med forsinkelser i arbeidet. Den nye gaten skulle ha vært klar i god til til julerushet 2013.

Mange hundre shoppingglade, butikkmedarbeidere og naboer var derfor møtt fram på Valyrie Plass for feire den offisielle åpningen av «nye» Bogstadveien. Stemningen var meget god.

Marienlyst Janitsjar spilte i den kalde klare høstdagen, mens publikum varmet seg med gratis kake, boller kaffe og Solberg-Toddy.  Det var Majorstuen og Bogstadveien Næringsforening som inviterte byens befolkning på en folkefest sammen med Bymiljøetaten som har hatt byggherreansvaret for oppgraderingene.

En strålende julegate

Det var taler av direktør i Bymiljøetaten Hans Edvardsen, daglig leder i Majorstuen && Bogstadveien Næringsforening, Andreas Mellander og ikke minst byråd for miljø og samferdsel Guri Melby.

Høydepunktet var uten tvil tenningen av de fantastiske julegaten. 40 girlandere med store klokker i midten er spent opp mellom husene fra Kirkeveien til Parkeveien. Kombinasjonen av krystaller og lys skal gjøre gaten til en av Europas flotteste julegater. Julegaten hadde en liten førpremiere julen 2013 med noen girlandere over gravemaskinene men det var langt fra 40.

– Dette er noe vi har jobbet med i mange år og vi har besøkt flere av de største byene i Europa for å hente inspirasjon. Vi skal fortsette å være Norges beste handlegate var vi nødt til å strekke oss mot et europeisk nivå. Det bidrag fra næringsforeningen, butikker, gårdeiere og velgjørere, og støtten fra Bymiljøetaten som har gjort julegaten til virkelighet sier Andreas Mellander

Lenkene med lys og krystaller er festet tvers over gaten over strømledningene til trikken.

Selv Østlandssendingen var plass da Oslos ordfører Fabian Stang skulle tenne lysene i hele gaten, ved å klippe over det røde båndet med en kjempesaks.

Fabian Stang åpner nye Bogstadveien og tenner julelysene
Fabian Stang åpner nye Bogstadveien og tenner julelysene fra Parkveien til Kirkeveien. Foto: Renate Nielsen