OL trenger Norge

OL trenger Norge for å finne tilbake til formen

I juli 2015 bestemmer IOC hvor OL i 2022 skal arrangeres. Det er mye som skal på plass for at de velkjente ordene “the decision is…” da skal avsluttes med “Oslo”, men konseptet “Games in the City” er tydelig, vi er en stormakt innen vintersport, og vi har en unik mulighet til å påvirke OL i riktig retning.

– Jeg ønsker meg olympiske vinterleker i Oslo i 2022 som tar oss tilbake til røttene der sportsglede, folkefest og frivillighet står i sentrum, sier stortingsrepresentant og nestleder i Oslo Høyre Kristin Vinje.

Kristin Vinje

Ingen nasjoner har tatt flere medaljer i vinter-OL enn Norge. Vi sender våre utøvere verden rundt for å delta når OL arrangeres, og vi gleder oss over norske prestasjoner og medaljer. Men Norge kan ikke bare delta når andre inviterer. Fra tid til annen bør derfor Norge påta seg å arrangere de største vinteridrettsarrangementene. OL er det største.

I 2022 er det 70 år siden Oslo sist var vertskap for OL, og det vil være 28 år siden OL på Lillehammer.

– Nå har vi muligheten til å arrangere et vinter-OL slik vi mener det skal gjøres! Uten milliardoverskridelsene vi så i Sotsji, uten tomme tilskuerplasser vi har sett så mange ganger før. I Norge har vi topp stemning rundt øvelsene og Kollen-brøl til alle som kommer mot mål. Vi har tusenvis av glade tilskuere som gjerne vil overnatter ute i Nordmarka, slik vi så det sist under Ski-VM i 2011. OL må tilbake dit vintersporten har sin vugge, til Norge, sier Kristin Vinje entusiastisk.

Oslo er en av de raskest voksende storbyene i Europa. Byen fikk 15.000 nye innbyggere bare i 2013. OL ww og Paralympics (PL) til Oslo i 2022 vil bidra til at Oslo gjør nødvendige og viktige investeringer for fremtiden. Norge vil få mye igjen for å ta på seg vertskapsansvaret for OL i 2022.

Vi må gå foran, og vise hvordan vi mener de olympiske verdiene skal tolkes.

– Byen, landet og befolkningen kan få vist seg frem som et inkluderende vertskap, presentere landet som attraktivt for store arrangementer og ikke minst kan Oslo få vist seg frem som en ledende, internasjonal miljøby. Konseptet ”Games in the City” viser at Oslo kan arrangere gode, kompakte og miljøvennlige vinterleker, sier Kristin Vinje.

Norge må vise vei

I mars sendte idretten og kommunene den første delen av hovedsøknaden om å arrangere OL i Oslo og Norge.

– Den søknaden ble sendt fordi idretten og kommunene Oslo, Lillehammer, Øyer, Bærum og Lørenskog mener de har et godt konsept, de vil påvirke og de vil vinne! Vi kan ikke sitte selvgode med armene i kors og kritisere. Vi må gå foran, og vise hvordan vi mener de olympiske verdiene skal tolkes, sier Vinje.

Miljø inn i OL

I forkant av Lillehammer-OL var klima- og miljødebattene i startgropen. Verken IOC eller tidligere arrangører hadde lagt vekt på bærekraft eller andre miljøprinsipper i forbindelse med OL. Da det var Norges tur til å arrangere lekene la man vekt på miljø, og som en direkte konsekvens ble miljøaspektet tatt inn i det Olympiske Charteret.

Delta for å påvirke

Et OL i Norge blir noe helt annet enn hva vi så i OL i Sotsji. Her vil befolkningen kreve åpenhet, nøkternhet og at festen er for alle. Men det viktigste er muligheten til å sette et varig stempel på den olympiske organisasjonen slik at OL blir bedre, mer nøkternt og mer tolerant.

– Den beste måten å påvirke den olympiske bevegelsen på er å være en del av den. Dette er vår generasjons mulighet til å arrangere og påvirke de olympiske lekene, en generasjon etter vinter-OL på Lillehammer i 1994 og to generasjoner etter OL i Oslo i 1952, avslutter Kristin Vinje.