Regjeringen oppfyller valgløftet om Fornebubanen

I dag skrev Regjeringen under på at de betaler 50 %, for utbyggingen av Fornebubanen mellom Majorstuen og Fornebu. Illustrasjon: Ruter/Placebo Effects

I dag skrev Regjeringen under på at de betaler 50 %, eller 7 milliarder kroner, for utbyggingen av Fornebubanen mellom Majorstuen og Fornebu.

– Det er virkelig gode nyheter at staten forplikter seg til store bidrag til kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Valgløftet om 50 prosent statlig finansiering av Fornebubanen blir nå oppfylt, sier gruppeleder Eirik Lae Solberg i Høyres bystyregruppe.

Bymiljøpakke

Fornebubanen er den kommende T-banestrekningen fra Majorstuen til sentrum av Fornebu. Denne forbindelsen knytter Fornebu i Bærum til togstasjonene på Lysaker og Skøyen og til det øvrige T-banenettet på Majorstuen. Dette utgjør seks nye t-banestasjoner med totalt 12 minutter i reisetid fra Majorstuen til Fornebu.

Selve Fornebubanen skal totalt koste 13 mrd. inkludert signalanlegg, stasjoner og parkeringsanlegg på Fornebu. I tillegg kommer blant annet ombygging av Majorstuen stasjon.

Oslo og Akershus får ca. 7 milliarder kroner til Fornebubanen fra staten i en såkalt bymiljøpakke. I tillegg til bidraget til Fornebubanen får de to fylkene 2 milliarder til sykkeltiltak fra Regjeringen.

– Det merkes at vi har en Oslo-vennlig regjering, sier Lae Solberg fornøyd.