Oslo går foran for å redde Oslofjorden

Byrådspartiene Høyre og Venstre iverksetter nå flere tiltak for å gjøre Oslofjorden renere og friskere.

Hassan Nawaz og Marit Vea
Hassan Nawaz (gruppenestleder, Høyre) og Marit Vea (byråd for miljø og samferdsel, Venstre) lanserer nå nye tiltak for å bedre tilstanden i Oslofjorden.

Byen mellom fjorden og marka

Oslo er byen mellom fjorden og marka. Nå tar det borgerlige byrådet konkrete grep for at Oslofjorden skal bli renere, rikere og mer tilgjengelig for folk – og krever samtidig at staten og kommunene oppover i fjorden tar sin del av jobben.

Oslofjorden er et fellesgode for alle som bor i og besøker byen. Den gjør at vi kan bade om sommeren, ta båten ut til øyene og gå langs kyststien. Men over tid har overgjødsling, miljøgifter, plast og avløp satt fjorden i ubalanse.

Det blågrønne byrådet legger nå frem sin samlede innsats for at fjorden skal bli friskmeldt.

Hassan Nawaz og Marit Vea bader
Hassan Nawaz og Marit Vea på svømmetur i Oslofjorden.

Oslo er en pioner på rensing

Oslo er, sammen med Asker og Bærum, ledende på avløpsrensing blant kommunene rundt fjorden. Renseanleggene Bekkelaget og Veas renser i dag rundt 80 prosent av nitrogenet og over 90 prosent av fosforet som kommer inn, noe som er unikt i norsk sammenheng. Resultatene taler for seg: de totale nitrogenutslippene har gått ned de siste årene, samtidig som Oslo har vokst kraftig i folketall.

Her er de konkrete tiltakene

  • Ytterligere 5 millioner kroner til Oslofjord-tiltak i revidert budsjett 2026.
  • Egne tilskuddsordninger for bedre lokale miljøforhold i fjorden, for overvannstiltak, mot plastforsøpling og for renere båtvedlikehold i småbåthavnene.
  • Økt tømming av sandfang for å hindre at miljøgifter renner ut i fjorden – over 10 000 av byens 25 000 sandfang ble tømt i 2025, og innsatsen skal trappes opp.
  • Restaurering av marin natur som ålegrasenger, gjenåpning av bekker og elver, og opprydding av marin forsøpling.
  • I år investerer vi 365 millioner kroner for å redusere overløpsutslipp og avløpslekkasjer som ender i Oslofjorden.

Gjennom Hammersborgerklæringen har byrådet en felles ambisjon om å bidra til at Oslofjordens miljøtilstand dramatisk forbedres. Dette er en hovedoppgave for byrådet.

Oslo kan ikke gjøre jobben alene

Oslofjordens nedbørsfelt dekker 118 kommuner og rundt halvparten av Norges befolkning. Derfor er det viktig at kommunene lenger ute i fjorden også får på plass renseanlegg, landbruket må kutte avrenning, og regjeringen må bidra med finansiering til økt rensekapasitet.

Resultatene avhenger i stor grad av at også staten, samt øvrige kommuner som inngår i fjordens nedbørsfelt, gjennomfører nødvendige tiltak. Samarbeid og påvirkningsarbeid er derfor en viktig del av Oslo kommunes innsats for Oslofjorden.

I saken byrådet nå har lagt fram synliggjør vi både det arbeidet som allerede gjøres for fjorden – og Oslo kommune gjør mye – og vi peker på mulighetene for å styrke kommunens innsats fremover.

Hassan Nawaz og Marit Vea bader
Hassan og Marti snorkler etter ålegress og andre arter i Oslofjorden.