OXLO-prisen

Cricket

OXLO-prisen går til arbeidet med skeive minoriteter.

Skeiv Verden ved generalsekretær Susanne Demou Øvergaard tildeles OXLO- prisen 2013 for sitt arbeid med å skape en trygg møteplass for mennesker som med sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet utfordrer holdninger og normer i samfunnet.

Skeiv Verden er et flerkulturelt nettverk for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) som jobber mot diskriminering uavhengig av etnisk og religiøs opprinnelse. Organisasjonen har siden 2004 jobbet for å bryte ned fordommer og skape forståelse og dialog mellom LHBT-personer og andre minoritetsgrupper og er til stede på skoler, fritidsklubber, asylmottak og i religiøse miljøer.

OXLO-prisen
Hvert år i november, rundt FNs Toleransedag, tildeles OXLO-prisen på kr 50 000 til en organisasjon, virksomhet eller enkeltperson som har gjort en spesiell innsats i arbeidet med å skape en romslig, inkluderende og åpen by, fri for fordommer og rasisme. Årets jury bestod av representanter fra Byrådsavdeling for kultur og næring, Enhet for mangfold og integrering, Rådet for innvandrerorganisasjoner i Oslo (RIO), Rådet for funksjonshemmede og LLH.

Les pressemeldingen om OXLO prisen 2013