Vil tillate 1000 nye boliger på Linderud

Det Høyreledede byrådet anbefaler en stor utbygging på Linderud på det gamle næringsområdet ved Siemensblokka som kan gi opp mot 1000 nye boliger. Byrådet tillater en større andel mindre leiligheter i prosjektet, noe som kan gi 200 ekstra leiligheter.

Byråd for byutvikling, James Stove Lorentzen.

1000 nye boliger på Linderud

Linderudløkka skal utvikles fra et lukket næringsområde til et moderne byområde med boliger, næringsvirksomhet og barnehage. Det vil også bli flere nye torg og grøntområder. Tre næringsbygg blir revet. Siemensblokka langs Østre Aker vei foreslås regulert til bevaring.

– Nå blir det opp mot 1000 nye boliger i Bydel Bjerke, det trenger Oslo! Her tillater vi flere mindre leiligheter i tråd med Hammersborgerklæringen og etter ønske fra forslagsstiller Stor-Oslo Eiendom og bydelen. Oslo trenger flere rimelige boliger som for eksempel unge førstegangskjøpere eller enslige kan klare å finansiere, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen (H).

– Det å tillate flere mindre boliger, er et godt grep for å få i gang og opprettholde boligbyggingen. For å få solgt nok boliger til å vedta byggestart, må det tilbys det folk vil ha og har råd til. Vi gleder oss til å komme i gang og planlegger salgsstart til våren, sier prosjektansvarlig i Stor-Oslo Eiendom Richard Zagar.

– Dette blir et godt, nytt bymessig boligområde med cafeer, butikker, tur- og sykkelvei og flere møteplasser. Det nye sentrale torget kobles til grøntdraget “Grønn Åre” gjennom tre bilfrie gatetun og dette området vil bidra positivt inn i nærmiljøet på Linderud, sier Stove Lorentzen.

Les mer om saken her