Raymond Johansen (AP) tar velgerne i Groruddalen for gitt

Hvis man bor i nærheten av Oslo sentrum mangler det ikke på muligheter til å komme seg rundt. Man er sjelden mer enn en fem minutters gåtur fra nærmeste bussholdeplass eller trikkestopp. Det er tett mellom bysykkelstativene, og det er heller ikke vanskelig å finne en elektrisk sparkesykkel man kan hive seg på for å komme seg dit man vil. Slik er det ikke i Groruddalen.

Nyheter - Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Eirik Lae Solberg. Foto: CF-Wesenberg

Allikevel ser vi gang på gang at byrådet tvinger gjennom firkantede løsninger som ikke tar hensyn til at det forskjell på indre by og Groruddalen. De fjerner haugevis av parkeringsplasser og overlater problemet med å sette fra seg bilen til bilistene.  De ruller ut sykkelveier også på steder de strengt tatt ikke trengs. Jeg pleier å si at det forskjell å bo på Grorud og på Grünerløkka. Det ser ut til at Raymond Johansen ikke har forstått det.

Raymond mener bompenger er urettferdig, men gjør ikke noe med det.

Åse Ryden fra Stovner har flere gode poeng i sitt innlegg i Akers Avis Groruddalen den 5 juli. Hun mener blant annet at Raymond Johansen og Arbeiderpartiet tar for lett på problemene mange opplever når de skal på kryss og tvers i Groruddalen for å rekke «butikk, apotek, idrettsaktiviteter og besøke familie og barnebarn i nærmiljøet.» I tillegg har hun helt rett i at få, om noen, rekker gjennom veldig mange bomstasjoner i løpet av en time når de har ulike ærend.

Det er nettopp derfor Høyre og KrF har foreslått en tre timers bompause på ettermiddagene. Om morgenen skal de fleste rekke jobben. Det er på ettermiddagene og kveldstid vi er sosiale, og skal forsøke å følge opp barn og barnebarn, besøke venner og kjente. Derfor har vi foreslått at ingen bilister skal betale for mer enn én bompassering i løpet av en tretimers periode på ettermiddags og kveldstid uansett hvor mange bomstasjoner de kjører gjennom. Passerer du en bomstasjon klokken 1705 betaler du ikke før etter klokken 2005. Passer du en bomstasjon klokken 1910 betaler du ikke på nytt før etter klokken 2210. Dette har vi foreslått nettopp for at folk skal få hverdagen til å gå opp, uten å få helt urimelig høye bomregninger bare for å følge opp barna sine, besøke venner eller besøke gamlefar på sykehjemmet.

Da Krf og Høyre fremmet forslaget svarte Raymond Johansen bare at han mente forslaget var useriøst. Han har selv uttalt at han synes bompenger er urettferdig. Selv har han ingen forslag som vil gjøre det enklere og rimeligere for folk i Groruddalen å komme seg rundt med bil.  Selv har han ingen forslag som vil gjøre bompengesystemet i Oslo mer rettferdig.

AP går til valg på mer kø, kork og kaos i Groruddalen

Det er ingen tvil om at Raymond Johansen kan takke velgerne i Groruddalen for at han ble byrådsleder, og han viser stadig til at han er født og oppvokst, og fremdeles bor i Groruddalen når han intervjues. Særlig i lokalavisen. Det betyr ikke at han står for en politikk som er bra for Groruddalen. Vi ser på meningsmålingene at groruddøler forstår det.

Likevel har få fått med seg at Ap og Raymond Johansen går til valg på mer kø, kork og kaos i Groruddalen. «Vi vil ha kollektivfelt på Trondheimsveien, der håper vi å få i gang et prøveprosjekt i 2019» sa han til Aker Avis Groruddalen ved juletider. Det har det ikke blitt noe av foreløpig, men vinner Ap valget kommer det nok. Kollektivsatsingen er vi enige om, men hvis det ikke etableres en tverrforbindelse som leder trafikken fra Trondheimsveien til Østre Aker før kapasiteten på Trondheimsveien halveres blir det enorme køer. Store deler av Groruddalen kommer til å stanse helt opp. Den tverrforbindelsen ønsker Ap som kjent ikke å prioritere.

Det må ikke bli sånn, for heldigvis er det valg i september. Raymond Johansen er helt avhengig av stor oppslutning i Groruddalen for å kunne fortsette som byrådsleder. Det skal han jobbe hardt for. Så langt virker det som han tror det holder å bo i Groruddalen for å kapre velgere. Jeg tror velgerne gjennomskuer det.