Stans kuttet i Osloskolen, Støre!
Skolen skal løfte barn, ikke holde liv i bygg. Mens regjeringen gir like mye til hver skole, vil Høyre gi mer til elever i storbyene – der utfordringene er størst.

Høyre vil gjøre mer for byene
Statsministeren har pekt på at regjeringen vil gjøre en ekstra innsats for byene. Det mener vi i Høyre er en god prioritering, for storbyene står overfor komplekse utfordringer som krever målrettet arbeid – særlig for å gi barn og unge bedre muligheter til å lykkes.
Etter en pandemi som rammet barn i byene hardt, og da særlig i levekårsutsatte områder, valgte Støre-regjeringen å innføre et «grendeskoletilskudd». Tilskuddet på en halv million kroner var likt for alle, uavhengig av elevtall og utfordringsbilde – med mål om å opprettholde skoler som egentlig ikke har mange nok elever.
Dette premierer altså kommuner som velger å sette skolebygg fremfor læring. Det mener Høyre er en elendig idé.
Resultatene i skolen går nedover på Støres vakt
Samtidig som resultatene i norsk skole går nedover, har Støre-regjeringen valgt å bruke felleskapets midler på skolebygg fremfor læring. For Høyre er innholdet i skolen det viktigste. Vi skal gi lærerne mer tid til å være lærere, og prioritere det viktigste først.
Dette er også et godt eksempel på hvordan regjeringens prioriteringer går på bekostning av elevene i storbyene: Hvis disse millionene hadde vært fordelt etter antall elever i stedet for skoler, ville Oslo fått 94 millioner mer. Dette er penger som kunne gått til flere lærere, bedre språkopplæring, forebygging av utenforskap og styrket tidlig innsats i områder der behovet er størst.
Innhold og kvalitet er viktigere enn å bevare samme skolestruktur som på 1960-tallet. Særlig når kommunene står i en mer krevende økonomisk situasjon enn tidligere. Derfor har Høyre foreslått å fristille disse midlene til tiltak som styrker elevenes grunnleggende ferdigheter, reduserer frafall og satser på gode og kvalifiserte lærere.
Altfor mange elever sliter med å lese, skrive og regne skikkelig. Fraværet har økt, og særlig gutter sliter med å henge med i skoleløpet. Dette er utfordringer som er særlig tydelige i levekårsutsatte områder i storbyene og i store kommuner.
Tall fra SSB viser at andelen barn under 18 år som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt, har økt jevnt de siste ti årene. Den viktigste nøkkelen for å komme ut av lavinntekt er å være i jobb – og grunnlaget for dette legges allerede i skolen. En sterk satsing på kunnskap og godt innhold i skolen vil bety en reell forskjell for elever i levekårsutsatte områder.
For oss er det viktigste at alle elever får en god utdanning som gir dem muligheter i livet – ikke hvor mange skolebygg vi har.
Av Mudassar Kapur, stortingsreprensentant og leder i Oslo Høyre og Julie Remen Midtgarden, skolebyråd i Oslo