Tett samarbeid mellom bydel og Rådhuset

I fem år har det vært midlertidig byggestopp på Nedre Bekkelaget, Ormøya, Malmøya og Ulvøya.

Arve Juritzen og Steinar Wulfsberg-Gamre.

Tidligere i år la Plan- og bygningsetaten frem sitt forslag til omregulering av området. Forslaget ble møtt med stor motstand fra lokalbefolkningen grunnet inngripende tiltak i privat eiendom og tilrettelegging for mer ferdsel i sårbar natur. Nordstrand Høyre har hatt en ledertrøye i denne saken, og har samarbeidet tett med både beboere og partifeller på Rådhuset. I forrige bydelsutvalgsmøte ble det vedtatt et enstemmig høringsinnspill fra bydel Nordstrand.

– Jeg er utrolig imponert over våre politikere i bydel Nordstrand. De har jobbet mye og tydelig med høringsnotatet om reguleringen av Nedre Bekkelaget og øyene. Det har vært lærerikt å følge deres prosess frem til et enstemmig vedtak. Det sender et tydelig signal til oss på Rådhuset som nå skal ta saken videre. Det sier Arve Juritzen, fraksjonsleder og Oslo Høyres talsperson for byutvikling.

Høringsinnspillet gir tydelig beskjed om at virkemidler som ekspropriering av privat eiendom, overtakelse av driften av Sydstranda og økt tilgjengelighet til sårbare naturområder er svært inngripende og miljøfiendtlig.

– Dette er en viktig og omfattende sak som berører mange innbyggere i bydelen. Saken har blitt på hele 1500 sider og med over 500 høringssvar, så vi gikk systematisk tilverks for å få med oss de andre partiene. Først fikk vi innspill fra privatpersoner, hadde møter med velforeninger og arrangerte befaringer, deretter inviterte vi våre samarbeidspartier Venstre og Frp til innspill, før de andre partiene i BU kom på plass en etter en. Hele tiden var det viktig å ha tett kontakt med bystyregruppa, for det er jo der saken endelig skal avgjøres senere i prosessen, sier Steinar Wulfsberg-Gamre, gruppeleder for Høyre i Nordstrand Bydelsutvalg.

– Byutviklingssakene kommer først til bydelene, derfor er det viktig at de tar kontakt slik at vi blir godt orientert om de lokale forholdene, legger Juritzen til.