Trener på vinnerkommunikasjon

Nikolai Astrup

Trener på vinnerkommunikasjon

Engasjerte medlemmer i Frogner Høyre ble servert gode tips og teknikker på kommunikasjonsseminar i Høyres Hus.

Tekst og foto: Jorunn Tamara Javenes

Du må være inspirert for å inspirere er et av mange råd fra kursleder og kommunikasjonsrådgiver, Live Bressendorf Lindseth.

Fredag coachet hun en forventningsfull gjeng i kroppsspråk og retorikk i forkant av høstens kommunevalg.

Sterkt våpen

– Retorikk er vårt sterkeste våpen i en valgkamp. Noen politikere er dyktige retorikere andre ikke, forklarer Bressendorf Lindseth.

Hun mener det er essensielt å kunne framstå som troverdig når man formidler et budskap, og viser til ulike eksempler fra Barack Obama til Høyres egen Erna Solberg.

Live Bessendorf Lindseth forklarer at alle mennesker har et behov for å bli sett og hørt. Derfor er det viktig at vi sørger for å tilfredsstille dette behovet i møte med velgerne. Poenget er at man skaper kontakt og nærhet innledningsvis for å bli bedre kjent. Finn ut hva velgerne er opptatt av og hva som engasjerer dem. Deretter kan man gå over til å presentere det politiske budskapet.

Det viktige førsteinntrykket

For å oppnå riktig kontakt med velgerne er førsteinntrykket avgjørende.

– Når man driver valgkamp og kampanjearbeid må man være bevisst på eget kroppsspråk og hvilke signaler man sender ut, forteller Bressendorf Lindseth.

Kursdeltagerne får demonstrert teknikker som illustrerer hvordan kroppsspråket og stemmens mangfold kan benyttes i ulike sammenhenger. Bressendorf Lindseth har selv mange års erfaring med å trene ledere i bruken av non-verbale uttrykksmåter både som virkemiddel og verktøy.

– Smilet er absolutt det viktigste ansiktsuttrykket. Det signaliserer imøtekommenhet og virker mer tiltrekkende på folk rundt deg. Mennesker som gestikulerer er også mer engasjert, og gjør tilhørere mer lydhøre for hva man har å si, sier Bressendorf Lindseth.

Ikke undervurder velgerne

Hun presiserer at å vinne velgere krever bevisst innsats, fordi de kontinuerlig måler din troverdighet.

– Snakk med integritet, våg å uttrykke det du virkelig mener og ønsker, by på deg selv og vis at du tror på det du snakker om. Skal du poengtere noe viktig kan det være lurt å ta en liten pause og dempe stemmen litt før du presenterer det du skal si. Husk at du aldri må undervurdere velgerne dine, avslutter Bressendorf Lindseth.

Humøret, kommunikasjonen og konsentrasjonen er på topp. Til venstre tester Lene Haug ut en teknikk på Giske Stang, de andre følger spent med. Et av Frogner Høyres nyeste og mest aktive medlemmer, Sandra Dale til høyre er strålende fornøyd med det hun har lært på kurset. Om det er smil som skal til for å vinne velgerne ligger vi bra an i Frogner Høyre. (Foto: Jorunn Tamara Javenes)

[divider_line]

Bli med på laget

Frogner Høyre har mange gode tilbud til aktive medlemmer. Vi arrangerer medlemsmøter, politiske verksteder, kampanjer og har sosiale aktiviteter. I tillegg tilbyr vi i samarbeid med Oslo Høyre skolering og kurs.

Meld deg som interessert i å delta aktivt og få informasjon om alt som skjer i Frogner Høyre

* obligatoriske felter

[divider_line]

Er du ikke medlem i Høyre?