Trikken kommer tilbake i Bogstadveien

Gladnyhet til alle som er bruker 19 og 11-trikken

 

Trikken skal være tilbake i Bogstadveien innen 17. mai. Samtidig blir Frogners paradegate åpnet for biltrafikk og finere enn noen gang før.

Tekst: Lene Haug

[framed_box  align=»right»]

Nye Bogstadveien

Nyttige om ombyggingen

Prosjektledelse:
Prosjektleder Ståle Berg
Mobil: 91 35 00 23

Byggeleder Knut Strand-Andersen
Mobil: 93 01 62 18

Byggeleder Bojan Delipara
Mobil: 95 11 84 47

[/framed_box]

Mange vil glede seg stort over at trikken endelig kommer tilbake i Bogstadveien, ikke minst handelsstanden. Bogstadveien er en av Oslos viktigste handlegater. Gravearbeidene i Bogstadveien har foregått lenge, og det har uten tvil vært belastende for butikkeierne i gaten. Fint blir det imidlertid når alt er ferdig. Bogstadveien er i ferd med å få en hardt tiltrengt oppgardering.

Store forsinkelser

Arbeidet i gaten skulle ha vært ferdig i november 2013.  Arbeidene med fortau og nye byrom vil foregå til over sommeren 2014.

Stort løft for Bogstadveien og områdene rundt

Etter at alt blir ferdig vil Bogstaveien fremstå som en enda bedre gate for alle. Nye Bogstadveien får stort et estetisk løft og blir universelt utformet. Det blir flere byrom, nye arkitettegnede benker og mye å glede seg til.

Men først kommer altså trikken tilbake!
Det er grunn til å ta en trall slik som Ila Auto for mange.

Trikken på Majorstuen og Frogner

Sporveien Trikken - ny logo for Trikken i Oslo i 2014Trikk utgjør sammen med T-bane og tog den skinnegående delen av kollektivtranporetne i Oslo. Oslo har 72 trikker som vedlikeholdes av Sporveien Trikken AS. Dette navnet er nytt i 2014. Sporveiens datterselskap Oslotrikken og Oslo T-banedrift bytter nemlig navn til henholdsvis Sporveien Trikken og Sporveien T-bane.

Ellers har Oslotrikken har mange navn og kalles også bytrikken eller blåtrikken. Disse navnene benyttes gjerne på for å skille trikken fra T-banen. særlig i Oslo vest der T-banen for en stor del ikke går i tunnel og av mange kalles for trikken.

Trikken har lange tradisjoner i Oslo og ikke minst i Frogner bydel . Allerede i 1894 åpnet Kristiania Elektriske Sporveier den første elektriske trikkelinjen i Skandianvia. Det var Briskebytrikken som gikk fra Majorstuen, ned Bogstadveien og over Briskeby til Jernbanetorget. Trikkelinjen hadde dessuten sidelinje til Skarpsno.

Trikken har i våre dager rundt 40 millioner passasjerer i året og tar unna cirka 20 prosent av Ruters trafikk i Oslo.