Ungdomskriminaliteten i Oslo opp 75 prosent

Etter at Raymond Johansen ble byrådsleder i 2015 har ungdomskriminaliteten i Oslo økt med hele 75 %. Byrådet hans har underveis kuttet kraftig i forebyggende tiltak for ungdom. Det er en tragedie både for kriminelle ungdommer og for ofrene.

av Eirik Lae Solberg, nestleder Oslo Høyre, Jon Ole Bjørklund Whist, nestleder Bjerke Høyre og Bjørgulv Vinje Borgundvaag, Høyres bystyregruppe.

Bystyret i Oslo debatterte denne urovekkende utviklingen juni 2018. 82 millioner ble bevilget til sommerjobber for ungdom, sterkere oppfølging av gjengangere, exit-programmer for gjengmedlemmer, tiltak for bedre skolemiljø og opprusting av fritidsklubber. Men selv om problemet øker foreslo Ap-byrådet bare få måneder senere utrolig nok å kutte denne viktige satsingen med hele 60 %. Siden har lite skjedd. Hvordan byrådslederen i Dagsavisen 14. mai kan kalle dette «kraftfulle tiltak mot ungdomskriminalitet» er en gåte for de fleste andre.

I stedet for å servere politiske skrøner burde vi folkevalgte styrke innsatsen. Regjeringen har styrket Oslo-politiet, men fortsatt trengs økt politiinnsats for å knekke gjengene og straffe de kriminelle. Oslo-byrådet må slutte å undergrave politiet ved å uttrykke forståelse for at ungdom ikke har tillit til dem. Oslo kommune må heller gjøre mer for å hjelpe utsatte ungdommer inn på rett spor og hindre rekruttering til kriminalitet.

Barnevernet i Oslo trenger kompetanse og ressurser til å hjelpe utsatte ungdommer. Det må opprettes barnevernsinstitusjoner der kriminelle ungdommer ikke kan komme og gå som de vil, men får tett oppfølging og hjelp til å fullføre skolen.

Høyre vil gi alle barn og unge tilgang til minst et fritidstilbud i uka, fritidsklubber og aktivitetstilbud skal holde åpent til kl. 22 hver dag. Vi vil støtte fritidstilbud ekstra i områder der mange barn og unge ikke har råd til å delta, og etablere flere Exit-programmer slik at gjengmedlemmer kan få starte et nytt liv uansett hvor i Oslo de bor. Dessverre har venstresiden konsekvent stemt oss ned og brukt pengene til andre ting.

Oslo Høyre fortsetter kampen mot ungdomskriminalitet og årsakene til den. Vi har ingen ungdommer å miste.

Innlegget ble først publisert i Dagsavisen 20/5-20